بازسازی ساختمان

پتینه روی چوب

پتینه روی چوب نیازمند یک سری آموزش ها و دانستنی ها و همچنین ابزار مورد نیاز است. در پتینه روی چوب از تمامی رنگ ها می توان استفاده کرد. توجه داشته باشیم که موضوع کار ما اگر رنگ داشته باشد، می بایست ابتدا به وسیله سمباده یا سیم ظرفشویی، رنگ پیشین را پاک نموده و اگر سطح آن چرک و کثیف باشد، با الکل سفید یا الکل صنعتی آن را تمیز کرد./ آموزشر پتینه

پتینه روی چوب به وسیله لاک الکل

خاصیت لاک الکل این است که برای ساخته های چوبی، حافظ بسیار مناسبی است که از خوردگی و نفوذ رطوبت جلوگیری نموده و محافظ بسیار خوبی برای حفظ رنگ طبیعی چوب می باشد. میزان غلظت آن مانند غلظت جوهر رنگ بوده و به وسیله دستمال یا پنبه استفاده می شود.

پتینه روی چوبطرز تهیه لاک الکل : این ماده به صورت ورقه های شیشه ای و ریز می باشد که قابل تهیه از رنگ فروشی ها بوده و با الکل ترکیب می شود.

میزان : ۱۰۰ گرم لاک و یک شیشه الکل اتیلن که پس از ترکیب نمودن این دو ماده، آن را در جای نسبتاً گرم قرار داده تا کاملاً حل گردد و ترکیب شود.

۵٫ پتینه چوب با رنگ روغنی

انواع رنگ های روغن ( ساختمانی ) را می توان با تکنیک های مختلف روی سطوح چوبی کار کرد که میزان غلظت یا رقیق بودن آن به دلخواه می باشد.

نحوه کار :

الف : در این روش می توان به وسیله رنگ غلیظ، سطح چوب را پوشانده و سپس با رنگ های روشن تر و متنوع، حرکات دلخواه را روی کار ایجاد نمود.

ب : می توان ابتدا سطح چوب را با رنگ غلیظ رنگ آمیزی نموده و پس از خشک شدن کامل، رنگ طلایی را رقیق نموده و به وسیله مسواک یا فوتک و یا پارچه، نقاطی از کار را رنگ نمود.


پتینه روی چوب

ج : این روش بدین صورت می باشد که ابتدا رنگ روغن را به سطح کار کشیده و آن را رنگ زده و در حالت نیمه خشک به وسیله دستمال آغشته به تینر روغنی، مقداری از رنگ را در سطوحی که مد نظر ماست پاک نمود.

ه : پس از استفاده از رنگ آمیزی با رنگ روغن دلخواه و پس از خشک شدن کامل آن با اسپری های رنگی از فاصله نسبتاً دور و با حرکات دست در جهت های مختلف می توان رنگ دانه زیبایی به سطح کار اضافه نمود. تکرار می کنیم که دوری یا نزدیکی دست باعث ایجاد دانه بندی های مختلف و متنوع خواهد شد./ پتینه روی چوب

پتینه‌ روی چوب هنر کهنه کردن اجسام و کارهای هنری با بهره‌گیری از رنگ و بافت و ایجاد نمایی کهنه و فرسوده شده یا اکسیدشده است. در این هنر، با کمک رنگ‌های پوشاننده، روشن‌کننده و تیره کننده، و مات‌کننده، به اشیا حالتی فرسوده، خورده شده، و کهنه داده می‌شود.

پتینه روی چوب ارزان پتینه روی پوب جایگزین مناسب رنگ و بلکا بوده که باعث عایق شدن دیوار نیز می شود از آنجا که هزینه ان نسبت به رنگ وبلکا بالا بوده عمدتا برای دکوراتیو کردن دیوار های خانه از آن استفاده می شود و تنها بخشی از دیوار را پتینه می کنند . برای تیره کردن و پتینه روی چوب روسی دو روش وجود داره که یکی از طریق سوزاندن چوب به وسیله شعله (از همونایی که باهاش ایزوگام میکنن) و یا هر شعله دیگری و دوم اینکه از طریق شاپان. شاپان هم یک نوع جوهره که از ترکیب قیر خشک و بنزین به دست میاد و یه رنگ قهوه‌ای سوخته تولید میکنه و البته آماده اش هم در بعضی رنگ فروشی ها موجوده، که میتونین به وسیله قلم مو، پارچه یا اسفنج به روی کار بزنید و از آنجایی که چوب دارای رگه‌هایی با بافت‌هایی متفاوت است بعضی قسمت‌های آن بیشتر رنگ میگیرن و بعضی جاها کمتر واز آنجایی که رگه ها فشرده ترن کمتر به خودشون رنگ میگیرن و خودشونو نشون میدن.

پتینه روی چوب مناسب

اگه محلی رو که پتینه روی چوب کردید فلزی بود و از رنگ روغنی استفاده کرده بودید به راحتی با ضد رنگ پاک میشد ولی برای سطح دیوار، در صورتی که پتینه شما برجستگی نداشته باشه باید دوباره روی همون رنگ جدیدتون رو بزنید و اگه برجستگی و بافت داشته باشه باید قبلش با کاردک و سمباده سطحتون رو صاف کنید و رنگ جدیدتون رو بزنید. پتینه روی چوب و دیوار منازل یکی از پر طرافدار ترین پتینه ها در سراسر دنیا است به این دلیل که دیوار ساده می تواند با صرفه کمی وقت و هزینه بیشتر به یک دیوار بسیار زیبا و چشم نواز تبدیل شود./ پتینه

شاید تا به حال بارها و بارها در كنار كوچه و خیابان لوازم چوبی مانند كمد و یا جای لباس و یا صندوق كه به قول معروف كهنه و یا دست دوم شده‌اند ، را مشاهده كرده باشید و یا شاید خودتان هم گاهی به دلیل دست دوم شدن لوازم چوبی همین كار را كرده باشی. كلاس آموزش پتینه روی چوب دارای تنوع زیادی می باشد اما در ایران متأسفانه كلاس آموزش پتینه لوازم چوبی به گونه‌ ای است كه برای یك خانم خانه‌ دار خرید لوازم پتینه كاری مانند رنگ پتینه كاری و ابزار پتینه كاری هزینه‌ های سنگینی در بر دارد و معمولاً افراد بعد از شركت دركلاس آموزش پتینه لوزام چوبی این هنر را رها كرده و فقط هزینه‌ های سنگین بابت خرید رنگ پتینه و ابزار پتینه روی چوب پرداخت كرده‌ان.

پتینه روی چوب تهران

از آنجایی که پتینه روی چوب یک هنر است می‌توان ابزارهای آن را هم بسته به نیازمان ابداع کرد و ساخت، مثل استفاده از چوب جارو یا خود جارو برای خط یا شیار انداختن روی رنگ، تغییر شکل دادن به ابر یا اسفنج برای طرح دلخواه و از این قبیل موارد که بستگی به خلاقیت، تجربه و تکرار دارد. ابتدا سطح اثر را یک لایه چسب چوب غلیظ می زنیم. سپس ماسه یا شن را به سطح کار می پاشیم. می توان ماسه یا سنگ و شن را ابتدا در چسب رقیق ریخته و پس از خیس شدن آن را به سطح کار مالیده و کار را با آن پوشانده و یا روش دیگر اینکه اگر اثر ما انواع ظروف و کوزه باشد آنها را پس از زدن چسب روی توده ماسه یا شن یا سنگ غلطانید. پس از خشک شدن، وقتی کار را به صورت ایستاده قرار می دهیم، اضافات ماسه و شن ریخته شده و کار آماده پتینه روی چوب می باشد.

خدمات پتینه روی چوبعلاوه بر آن پتینه روی چوب و دیوار و پتینه ساختمان نیز محبوبیت بسیاری دربین علاقه مندان به این هنر تاثیرگذار پیدا کرده است. در هنر پتینه روی چوب ، ما از این تکنیک برای ایجاد برجستگی (ریز – درشت – زیاد یا کم ) و ایجاد نقوش و حرکات مختلف استفاده می کنیم. مواد و مصالح مختلفی که به کار گرفته می شوند بنابرمیزان جسمیت و نوع دانه بندی و حتی رنگ کمک می کنند تا بنا بر سلیقه و میزان خلاقیت خود، آثار بسیار متنوع و زیبایی را خلق کنیم./ پتینه کاری

مقالات پتینه روی چوب

پتینه – چوب – روی چوب – پتینه روی چوب – آموزش پتینه روی چوب – خدمات پتینه روی چوب – پتینه روی چوب در تهران – پتینه روی چوب کرج – پتینه روی چوب  ارزان