بازسازی ساختمان

مدیریت پیمان در پروژه عمرانی

مدیریت پیمان پروژه های عمرانی و از آن جمله پروژه های ساختمانی به خاطر مسایلی از قبیل پیچیدگی های فنی و اجرایی، تنوع تخصص های مورد نیاز، لزوم هماهنگی بین طراحی در فازهای معماری، سازه و تأسیسات و شرایط اجرایی، حجم بسیار زیاد فعالیت ها و تعدد افراد، سازمان ها و صنایع درگیر در یک پروژه، در زمره سخت ترین و چالش برانگیزترین پروژه های صنعتی جهان قرار می گیرند. اهمیت این موضوع با در نظر گرفتن محدودیت های منابع، ضوابط سخت گیرانه آیین نامه های حاکم و اهمیت زمان بندی فشرده اجرای پروژه ها دوچندان خواهد شد. از این رو روش های نوین اجرا و مدیریت پروژه های عمرانی در جهت کنترل هرچه بهتر چالش های مطرح شده ابداع و ارایه گردیده است. در این میان روش پیمان مدیریت (MC) به عنوان یک راهکار کارآمد و هماهنگ با اهداف کلان پروژه ها سالهای در صنعت ساختمان مطرح می شود.

      در روش پیمان مدیریت، مدیر به صورت عضوی از تیم کارفرما و بر اساس یک حق‌الزحمه توافق شده – به دور از تمایلات سودجویانه پیمانکاری – به انجام خدمات مدیریت در زمینه ساخت می پردازد. در حقیقت این روش به دنبال اصلاح روشهای مدیریتی در هدایت و انجام پروژه‌ها به وجود آمده است. گروه مهندسی و ساختمانی لیان نیز در راستای اهداف کلان خود که همانا بهینه سازی طرح ها و هزینه های پروژه های ساختمانی، ارتقا سطح کیفی اجرای پروژه ها و افزایش رضایتمندی بهره برداران و از این طریق تضمین سودآوری سرمایه گذاران این حوزه می باشد، شیوه پیمان مدیریت را در بسیاری از پروژه های ساختمانی به کار گرفته و سابقه قابل دفاعی در این مورد دارد./ مدیریت پیمانکاری

مدیریت پیمان

 مزایای روش پیمان مدیریت
از جمله مزایای روش پیمان مدیریت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

–    در صورتی که مدیر پیمان از ابتدا فاز طراحی به کار گرفته شود با هماهنگی با تیم طراح قادر خواهد بود تجربیات مربوط به ساخت را در طراحی ها اعمال نماید و در نتیجه موجب کاهش زمان، هزینه، اجرایی شدن بهتر طرح ها گردد.

–    با توجه به اینکه نظارت بر عملیات اجرایی پیمانکاران ساخت بر عهده مدیر پیمان می باشد بنابراین نیازی به خدمات نظارتی مهندسین مشاور نیست.

–    حضور مدیر پیمان منجر به ایجاد هماهنگی مابین پیمانکاران ساخت و رفع مشکلات آنان به لحاظ عدم تداخل کاری می گردد. ارائه خدمات پشتیبانی به پیمانکاران ساخت منجر به تسریع عملیات اجرایی و همچنین پوشش دادن نقاط ضعف آنان می گردد.

–    مدیر پیمان همچون عضوی از تیم کارفرما، تمایلات سودجویانه پیمانکاری ندارد و تنها هدفش جلب رضایت کارفرما و ادامه همکاری با ایشان در پروژه های آتی خواهد بود.

–    از آنجا که قراردادهای ساخت توسط مدیر پیمان واگذار می گردد کلیه ریسک های ناشی از عملیات ساخت به مدیر پیمان منتقل شده و مسؤلیت صحت عملیات اجرایی بر عهده یک پیمانکار واحد خواهد بود.

–    پرداخت حق الزحمه مدیر پیمان به صورت تدریجی و همزمان و متناسب با هزینه اجرای پروژه خواهد بود که منافع قابل توجهی برای کارفرما به همراه خواهد داشت.

–    از آنجا که کاهش زمان اجرای پروژه به صورت مستقیم در جهت منافع مدیر پیمان می باشد (حق الزحمه پیمان مدیریت مستقل از زمان پروژه می باشد)، مدیر پیمان تلاش گسترده و مضاعفی در جهت جلوگیری از اتلاف وقت در اجرای فعالیت ها خواهد داشت که به اتمام پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن منجر خواهد شد.

به صورت خلاصه می توان چنین عنوان کرد که در روش پیمان مدیریت، کارفرما یک شرکت ساختمانی را برای مدیریت یک پروژه تعیین می کند و از این طریق تعیین روش های اجرای پروژه، تعیین چارت سازمانی و استخدام نیروها بر عهده یک پیمانکار (مدیر پیمان) خواهد بود. در این روش مدیر پیمان، بابت مدیریت پروژه درصدی از هزینه های انجام شده برای تهیه مصالح و اجرای پروژه را دریافت می دارد. روش پیمان مدیریت به سود طرفین می باشد: در درجه اول کارفرما هیچ هزینه بالاسری به پیمانکار پرداخت نمی کند و فقط هزینه مصالح و نیروی انسانی و ماشینی را پرداخت می نماید و بنابراین در هزینه پیمان صرفه جویی می شود؛ از طرفی دیگر پیمانکار (مدیر پیمان) از سرمایه خود هزینه ای بابت اجرا پرداخت نمی کند و تعهدات مالی پیمانکاران جزء را بر عهده نمی گیرد و فقط به خاطر تخصص در مدیریت سودی به صورت درصدی از کل هزینه ها دریافت می دارد.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com