بازسازی ساختمان

پتینه روی چوب در داخل ساختمان

پتینه روی چوب سبک معماری دیکانستراکشن  سبکی از معماری است نقاشی ساختمان که از بطن فلسفه و مباحث فکری نیمه دوم قرن گذشته در غرب ظاهر شده است . مکتب فکری  دیکانستراکشن توسط ژاک دریدا  فیلسوف  معاصر فرانسوی ف پایه گذار ی شد او یکی از فلاسفه شاخص  مکتب پسا ساختارگرایی است  .
این سبک از اوایل دهه 80 میلادی توسط پیتر آیزمن وارد حوزه معماری در آمریکا شد .او معتقد بود معماری مانند سایر علوم می باید خود را با زمان و تحولات آن سازگار کند .
از نظر آیزمن معماری مدرن توجه خود را معطوف به آینده و معماری پست مدرن برعکس به گذشته نظر دارد ولی تفکر  و اندیشه معمار امروز باید  براساس شرایط کنونی شکل گیرد.

از نمونه های این سبک از معماری در این دوره در ایران می توان به ساختمان مشاهیر  ، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه  شاهرود ، باشگاه چند منظوره  زعفرانیه  را نام برد .

ویژه گی های  سبک معماری  دیکانستراکشن

-ایجاد احساس تعلیق ، ناپایداری  و پویایی
-استفاده از سطوح و خطوط مورب و کج و معوج
-همجواری نماد های نامربوط در کنار یکدیگر
-تداخل احجام و سطوح معلق در یک ترکیب  هنرمندانه

معماری سبک فولدینگ یکی از سبک های مطرح بین المللی در طی دو دهه گذشته بوده است . خاستگاه نظری این سبک مانند سبک دیکانستراکشن فلسفه نیمه دوم قرن بیستم در فرانسه است و خاستگاه پتینه روی چوب معماری آن امریکا در دهه پایانی قرن گذشته می باشد .
فلسفه فولدینگ اولین بار توسط فیلسوف معاصر ژیل دلوز مطرح شد .
فولدینگ عمود گرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب را رد می کند و بجای آن افقی گرایی و انعطاف پذیری را مطرح می کند. از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگرند .
فولد یعنی چین ولایه ، یعنی لایه های هزارتو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر اندیشه دیگر ارجحیت ندارد ، هیچ تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است .
فولدینگ نیز مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبتاهای فکری غرب و خصوصا منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است .
معماری فولدینگ ، تطبیق پذیری ایده و شکل بنا ، با مسائل و شرایط سایت است . این معماری به ایجاد اشکال نرم ، انعطاف پذیر و افقی دارد . ساختمان فولدینگ به صورت لایه های انعطاف پذیر و در تعامل با محیط مجاور خود در سایت قرار می گیرد .در عین اینکه هر لایه خصوصیات و شرایط خاص خود را دارد ولی با لایه های دیگر از نظر شکل ، رنگ ، مصالح ، و بافت پتینه روی چوب در یک همگونی متوازن قرار دارد . این فرم های نیمه سیال همچون ژله ، خود را با ظرف و بستر کالبدی ، تاریخی و فرهنگی پیرامون تطبیق میدهند .

نزدیک ترین شکل کالبدی که با مفهوم معماری فولدینگ در ایران وجود دارد ، راسته های مجاور هم در بازارهای سنتی ماست .

از نمونه های این سبک معماری در این دوره می توان به موزه ملی آب ایران ، ساختمان شهر کتاب بیهقی و پردیس سینمایی پارک ملت اشاره نمود
images

ویژه گی  های سبک معماری  فولدینگ

-تاثیر پذیر بودن فرم ساختمان از شرایط پیرامونی و درونی پروژه
-سیال بودن کالبد ، سطوح و خطوط
-حرکت نرم و انعطاف پذیر بدنه بنا در سایت
-استفاده از خطوط منحنی و شکل پذیر
-تاکید بر خطوط و تقسیمات در نما

پس از اینکه آپارتمان ساخته می شود، مالکان باید برای اخذ سند، آپارتمان را تفکیک کنند، بنابراین باید به سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه نموده تا آنها کار را به نظام مهندسی ارجاع دهند و نظام مهندسی پتینه روی چوب نقشه بردار عضو سازمان را برای انجام این کار  مشخص کند.

بنابراین نقشه های تفکیکی از طریق مهندسان نقشه بردار تهیه می شود و از طریق دفاتر نمایندگی نظام مهندسی به واحد های ثبتی ارسال می شود  و واحد های ثبتی در مرحله آخر بر اساس آیین نامه های داخلی سند مالکیت را صادر می کنند. قبل از اینکه این برونسپاری از طرف سازمان ثبت صورت گیرد، نرم افزار هایی به مهندسان نقشه بردار آموزش داده شده  و اکنون نقشه ها بر اساس استاندارد های کاداستر سازمان ثبت تهیه می شود.

پس از اتمام کلیه کارها کروم بندی ها فاصله دو کروم را با همان ملات پر کرده شمشه صافی را از پایین به بالا روی ملات ها کشیده تا روی شمشه صاف کردن این عمل را آستر  می نامند ، پس از تمام شدن کل طول دیوار خاک و پودر سنگ را با سیمان بطور نصبی مخلوط نموده یعنی برای سه پیمانه از دو مخلوط یک پیمانه سیمان سفید یا معمولی را با آب مخلوط کرده تاخمیری نسبتا رقیق تهیه شود سپس خمیر را با کمچه آهنی یا چوبی روی آسترها مالیده و با پاشیدن آن به وسیله قلم مو روی آن را با تخته ماله های چو بی ماساژ داده تا زیر تخته ها صاف و موج آن گرفته شود چنانچه بنا به تشخیص استاد کار احتیاجی به خط کشی وبه فرم های پتینه روی چوب مختلف داشته باید پس از اتمام نرمه کشی ذکر شده آماده خط کشی و شیار زنی شده است پس از خاتمه یافتن کل آستر ونرمه کشی تزیین رویه آن با مصالح ورنگهای مختلف امکان پذیر است.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com