بازسازی ساختمان

پتینه و هماهنگی با بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان پیمانکارنقاش موظف است کلیه مصالح مورد مصرف هماهنگی پروژه را قبل از مصرف به تایید نقاشی ساختمان دستگاه نظارت به ترتیب معرفی در ماده 6 قرارداد برساند بدیهی است هرگونه خسارت ناشی از استفاده مصالح تایید نشده بعهده پیمانکار خواهد بود.
9-5- پیمانکار موظف است قبل از پایان هر مرحله کار، مرحله قبلی را به تایید دستگاه نظارت برساند.
9-6- پیمانکارنقاش ساختمان موظف است پس از پایان کار نسبت پتینه به نظافت شیشه‌ها و کفهای ساختمان و سنگهای قرنیز که آغشته به رنگ یا لکه‌های رنگی می‌باشد اقدام نماید.
9-7- پیمانکارنقاشی ساختمان موظف است برنامه کاری خود را بنحوی تنظیم نماید که به پیشرفت کار سایر گروههای اجرائی لطمه نزند.
9-8- پیمانکارنقاش مسئولیت کامل حسن اجرای کارهای موضوع قرارداد را بر اساس مشخصات و نقشه‌ها و دستورات کتبی کارفرما و دستگاه نظارت را بعهده دارد و نظارتی که از طرف کارفرما یا نمایندگان او در اجرای کارها می‌شود به هیچ وجه از میزان این مسئولیت نمی‌کاهد.
9-9- تأمین نیروی انسانی برای بازسازی ساختمان انجام کارها و پرداخت حقوق و مزایا و غیره، تأمین محل سکونت، غذا و ایاب و ذهاب کارگران و کارکنان ایجاد وسایل ایمنی به منظور جلوگیری از بروز حوادث و خطرات ناشی از انجام کار، خسارت جانی و مالی نقاشی ساختمان ناشیه بعهده پیمانکار رنگ آمیز کار ساختمان خواهد بود و کارفرما هیچگونه مسئولیتی در این رابطه نخواهد داشت و پیمانکار مسئول و جوابگو خواهد بود.

4564333
9-10- پیمانکار نقاش ساختمان موظف است به رعایت مشخصات قنی زیر به نحوی که سطوح رنگ آمیزی شده دارای مشخصات زیر باشد:
الف ) یکنواختی ظاهری در رنگ
ب ) یکنواخت بودن میزان ماتی و شفافیت رنگ
پ ) عدم ایجاد موج و سایه ناشی از بتونه کاری و غیره
ت ) نداشتن چروک و پخش نشدن پوسته رنگ در سطح
ث ) انطباق لایه اجرا شده با مشخصات ( اگر ضخامت کمتر از حد لازم باشد، باید نسبت به تجدید رنگ آمیزی اقدام گردد ).
ج) ایجاد پوشش کامل و بدون شره
چ ) عدم چسبندگی سطوح رنگ آمیزی شده به دست یا لباس
ح ) نداشتن هیچ گونه طبله ناشی از مرطوب بودن سطح زیرین
خ ) عاری بودن سطوح رنگ آمیزی شده از آثار برس نقاشی و جای نردبان
د) تمیز و عاری بودن از گرد و غبار سطوح یاد شده
ذ) مستقیم بودن فصل مشترک دو سطح رنگ آمیزی شده نقاشی ساختمان با دو رنگ مختلف
ر) نداشتن عیوبی نظیر پهن شدن، چکه کردن، باد کردن و شیار و درز
ماده ده – مسایل ایمنی:
پیمانکارنقاشی ساختمان ملزم به رعایت موارد ایمنی ذیل است:
10-1- در موقع رنگ آمیزی یا آماده نمودن رنگ در محیط بسته، باید از کشیدن سیگار و آتش زدن زباله احتراز گردد.
10-2- کپسول‌های آتش نشانی برای مهار نمودن آتش، باید در محل موجود و در دسترس باشند، در پایان ساعت بازسازی ساختمان کار، تمام پارچه‌های آلوده به رنگ و تینر باید جمع آوری شده و در صورتی که برای پتینه استفاده روزهای بعد مورد نیاز باشند در ظرف پر از آب قرار گیرند.
10-3- تینرها باید در ظرف های مطمئنی نگهداری شده و هرچه سریعتر بازسازی ساختمان از مناطقی که احتمال آتش سوزی در آن زیاد است، دور شوند.
10-4- در موقع استفاده از رنگ در فضاهای سرپوشیده مانند مخازن، وجود هواکش‌های قوی و متناسب ضروری است.
10-5- شخصی که در فضاهای سرپوشیده رنگ کاری می‌کند و یا با وسایل مختلف مبادرت به تمیز کردن فلزات می‌نماید، باید همواره از ماسکهای مخصوص دهان و بینی استفاده نماید تا از استنشاق مواد گازی و گرد و غبار به وجود آمده جلوگیری نماید.
10-6- باید از استنشاق گازهای موجود در حلال‌های رنگ خودداری شود.
10-7- قبل از رنگ کاری روی اندودهای گچی ابتدا باید موج‌های گچ را به و نقاشی ساختمان سیله کاردک و سمباده، لکه‌های بزرگ روی دیوار را به وسیله گچ زنده و ترک‌های کوچک را با گچ کشته بگیرند و سپس روی آن سمباده نرم بزنند تا آماده پذیرش بتونه گردد.
ماده یازده – تحویل موقت:
پس از آنکه پیمانکار نقاشی ساختمان حداقل 97 درصد عملیات موضوع قرارداد را طبق مشخصات نقشه‌ها و مدارک و اسناد ضمیمه موضوع قرارداد انجام داد، مشروط بر اینکه باقیمانده و یا نقایص کارها مربوط به قیمت عمده ای از یک کار اساسی و یا بصورتی نباشد که استفاده از کار انجام شده را غیر ممکن سازد می‌تواند تقاضای تحویل کار موقت کند که پس از تایید سرپرست کارگاه کمیسیون تحویل موقت تشکیل می‌گردد. کمیسیون فهرستی از نقایص و معایب پتینه کارها و عملیات ناتمام را تنظیم و ضمیمه صورت مجلس تحویل موقت خواهد نمود و بمنظور رفع نقایص و معایب و تکمیل کارهای ناتمام مهلتی به پیمانکار داده خواهد شد و پیمانکار موظف است در مهلت مقرر نسبت به رفع نواقص و معایب اقدام و گواهی رفع نقص از کارفرما در یافت نماید  نقاشی ساختمان و دوره تضمین از تاریخ رفع نقص به مدت یک ماه خواهد بود.
ماده دوازده – تحویل قطعی:
در پایان دوره تضمین مندرج در ماده 5 قرارداد کارفرما به تقاضای پیمانکار اعضای کمیسیون تحویل قطعی و همچنین تاریخ تشکیل کمیسیون را به همان نحو که در تحویل موقت پیش بینی شده است معین و به پیمانکار ابلاغ می‌نماید، کمیسیون پس از بازدید کارها هرگاه عیب و نقصی که ناشی از کار پیمانکار باشد مشاهده ننماید تحویل قطعی خواهد گرفت و بلافاصله صورت مجلس مربوط به آنها تنظیم و کارفرما تصویب آن را به پیمانکار ابلاغ می‌نماید.
تبصره – هرگاه کمیسیون عیب و نقص ناشی از بازسازی ساختمان کار پیمانکار در عملیات موضوع قرارداد مشاهده نماید برای رفع آنها طبق ماده 5 قرارداد رفتار خواهد شد.
ماده سیزده:
این قرارداد در 13 ماده و 5 تبصره و در سه نسخه تنظیم و کلیه نسخ که دارای اعتبار واحد می‌باشند، به امضاء طرفین رسید.

مکی نژاد درباره این هنر در دوران اسلامی می‌گوید:«مهم نیست که مبداء این هنر ایران بوده‌است یا نه اما مسلم است که این هنر در ایران تکامل پیدا می‌کند و نظم هندسی خاصی به خود گرفته‌است. تنها در ایران است که تذهیب به این شکل، با این نظم و با این هندسه دیده شده‌است. کارهای مشابهی که عرب‌ها یا چینیان انجام داده‌اند در مقابل آثار ایرانی بسیار ضعیف جلوه می‌کند. پراکندگی نقاشی ساختمان رنگ‌ها و نقوش هندسی اقوام دیگر هنوز هم به پختگی کامل نرسیده‌است. تذهیب ایرانی واقعاً بی نظیر است.» در قرون اولیه دوران اسلامی به همان اندازه که به خوشنویسی توجه می‌شد فن آرایش و تذهیب نیز مورد علاقه بزرگان و امیران بود تا جائی که در نقاط مختلف ایران به خصوص خراسان، مراکزی جهت تعلیم و پرورش علاقه‌مندان در این فن به وجودآمد و رفته رفته فن تذهیب راه کمال را طی کرد. درقرون اولیه دوران اسلامی، خود خطاطان کار تذهیب را به عهده داشته‌اند ولی به تدریج تقسیم کار بین هنرمندان متداول و مرسوم شد. به احتمال قوی اول خطاط و خوشنویس کار خود را انجام می‌داد، یعنی نسخه کتاب و یا قرآن را می‌نوشته و در ضمن کتابت آن مقداری فضا برای کشیدن صور و یا مذهّب کاری در صفحات خالی می‌می گذاشتند، طوری بازسازی ساختمان که بعضی از این کتاب‌ها که هم اکنون در دست است نشان می‌دهد که قسمتی از کار تذهیب ناتمام مانده‌است.
از قرن ششم به بعد تزئین و تذهیب قرآن‌ها با روشی که در دوره‌های قبل به کار برده می‌شد فاصله گرفت. تزئینات از بازسازی ساختمان سادگی خارج شد و نقوش هندسی جای خود را به طرح‌های شاخ و برگ دار داده‌اند این گلبرگ‌های به هم پیچیده انسان نقاشی ساختمان را به یاد نقوش سلجوقی که بر روی مساجد این دوره در اصفهان و قزوین و اردستان بنا شده‌اند می‌اندازد. از روزگار سلجوقی شماری قرآن‌های مذهّب باقی‌مانده که شاید یکی از بهترین و نفیس‌ترین انواع آن قرآنی است با تفسیر مجلد که در سال ۵۸۴ فراهم شد است. این قرآن برای مطالعه امیر غیاث الدین ابوالفتح محمد بن سام تهیه و کاتب آن محمد بن عیسی بن علی نیشابوری است ولی متأسفانه از نام مذهب آن ذکری به میان نیامده و احتمال فراهم آوردن آن در خراسان از توسط امیر غوریان وجود دارد که قرآن به نام او مصور است. در اواخر قرن هفتم و اوائل سده هشتم هجری شهرتبریز یکی از مراکز مهم برای تشویق و پرورش هنر مندان به شمار می‌رفت و این امر موجبات توسعه و تکامل فن نقاشی و تذهیب را فراهم ساخت، به خصوص در اوائل قرن هشتم به همت و سعی خواجه رشید الدین که بانی ربع رشیدی در نزدیکی شهر تبریز است توجه بیشتری برای کتابت قرآن و کتاب و آرایش و تذهیب آنها شد و در نتیجه مکتب جدیدی که به نقاشی ساختمان مکتب تبریز معروف است، به وجود آمد که درهنر نقاشی و فن تذهیب دوره‌های بعد تأثیر زیادی داشته‌است

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com