بازسازی ساختمان

دیدگاه نقاشی ساختمان در گذر زمان

چون رنگ چند رنگ است حرکت هر رنگ آن باید در مسیر نقاشی ساختمان اصلی خود باشد و در صورت لغزش دست رنگ ها در هم آمیخته می شود و زیبایی کار از بین خواهد رفت. پس دقت کنید که ابتدا یک رنگ را کامل انجام داده و بعد خشک شدن آن شروع به استفاده از رنگ بعدی کنید تا در صورت لغزش رنگ، رنگ با رنگ دیگر مخلوط نشود و توان پاک کردن آن را داشته باشید. در این صورت رنگ، یک تکه و راحت تر روی کار حرکت می کند.

در صورت استفاده از چند رنگ سعی کنید قاب ها به صورتی زده شود که تیره تر از رنگ بدنه باشد تا دوگانگی رنگ و زیبایی آن بیشتر به چشم بیاید. ولی در صورتی که می خواهید نمای در بیشتر باشد از دو رنگ مخالف هم استفاده کنید. قاب، رنگ روشن و براق و زمینه، کدر.

مثال: قاب را صورتی بزنید و بدنه را آبی آسمانی بزنید.

در انجام بتونه کاری در در و پنجره ای که ابزار ( تزئینات آن، منظور شکل هایی است که روی در ساخته اند. مثل دایره و مثلث و ..) آن زیاد است، بتونه کاری با تیغ و کاردک انجام نمی شود. بتونه را با نوک انگشت اشاره برداشته و در جاهایی که امکان نفوذ آب و رطوبت دارد می کشیم. چون رنگ به آنجا نفوذ نمی کند، ممکن است در صورت انجام ندادن، در یا پنجره بعد مدتی بپوسد. و برای رفع این مشکل با انگشت این مکان را با بتونه می پوشانیم و برای اینکه سمباده زدن در این نقاط که بتونه خورده مشکل است، بعد از کشیدن بتونه، سریعا با پارچه ای، اضافه بتونه که در لبه نقاشی ساختمان کار مانده است را پاک می کنیم تا کار صاف تر  و راحت تر انجام شود.

برای آشنایی با تاریخچه و سابقه صنعت رنگ کشور به سال های 1300 باز می گردیم که هنوز رنگ در داخـل کشور تولید نمی شد و استادکاران نقاش، رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی کاخ ها و ابنیه دولتی را با استفاده از مواد گیاهی و معدنی در پای کار، به صورت دستی و با فرمول های سنتی تولید می کردند.
در سال 1318، اولین واحد رنگسازی امروزی به نام رنگسازی ایران اقدام به تولید و عرضه رنگ روغنی کارخانه‌ای نمود و پس از آن شرکت های رنگ سرو و رنگ شمس فعالیت رنگسازی خود را آغاز نمودند. در آن سال ها هنوز رنگ روغنی کارخانه‌ای با استفاده از روغن های گیاهی و پودرهای معدنی تولید می شد و این امر تا سال 1341 که اولین محصول رنگ روغنی با استفاده از رزین الکید توسط شرکت پلاسکار به بازار عرضه گردید، ادامه داشت.
رنگ پلاستیک بر پایه پلی وینیل استات برای مصارف ساختمانی نیز برای اولین بار در سال 1338 توسط شرکت پلاسکار تولید و عرضه شد و پس از آن شرکت های هاویلوکس، رنگین، دیروپ، سوپر رنگ از سال 1341 تا 1347 به تدریج، رنگ پلاستیک خود را به بازار عرضه نمودند.
در واقع می توان گفت که در سال 1344 صنعت رنگسازی در ایران نقاشی ساختمان شکل تازه ای یافت و واحدهای متعددی فعالیت خود را آغاز نمودند. شرکت های تاباشیمی، دیروپ ایران، رنگین، سوپررنگ و پارس پامچال از جمله شرکت هایی هستند که در این سال پا به عرضه صنعت رنگ کشور گذاشته و محصولات جدیدی مانند لاک های روی چوب، رنگ های هوا خشک و کوره‌ای صنعتی و رنگ های تعمیری خودرو را به بازار عرضه نمودند.
از اواخر دهه 50 تعداد واحدهای تولیدکننده رنگ افزایش یافت و امروز صنعت رنگ کشور با بیـش از 350 واحد صنعتی مجاز با مجموع ظرفیت 900 هزارتن در سال تولید انواع رنگ های ساختمانی و صنعتی و همچنین صدها واحد غیر مجاز مشغول به فعالیت می باشد.
صنعت تولید رزین های مورد مصرف در رنگسازی نیز در کشور سابقه ای طولانی دارد. برای بررسی تاریخچه این صنعت به سال 1344 باز می‌گردیم که برای اولین بار رزین الکید بوسیله رنگسازی ایران و رزین پلی‌وینیل‌استات نیز توسط پلاسکار تولید گردید و پس از آن شرکت های پارس سادولین، دیروپ ایران اقدام به تولید رزین الکید و هو خست ایران به تولید رزین پلی‌وینیل‌استات همت گماردند. و امروز صنعت رزین کشور با بیش از 120 واحد صنعتی و مجموع ظرفیت 750 هزارتن در سال قادر است انواع رزین های پلی‌ وینیل‌ استات و کوپلیمرهای آن، انواع رزین های الکید نقاشی ساختمان و اصلاح شده آن، آمینو رزینها، انواع پلی‌استر غیراشباع، رزین های اکریلیک و رزین فنولیک را تولید نماید.

345435

برای این که بلکا خواص و مزایای خود را در حد ماکزیمم داشته باشد لازم است ضخامت مناسب را داشته باشیم برای این منظور باید در هر متر مربع  280 گرم بلکا ( خشک ) به ضخامت 1/5mm  ـ 0/5mm  اجرا شود.
بلکا روی سطوح رنگ روغنی ـ رنگ پلاستیک ـ سیمان سیاه ـ سیمان سفید ـ گچ و خاک و … اجرا می شود.
برای کارکردن سطوحی که از رنگ پلاستیک استفاده شده باید قبل از شروع کار روی سطح را با محلول روغن الیف و (حلال: تینر یا نفت) بپوشانیم و پس از خشک شدن کامل شروع به اجرای بلکا نماییم. اگر در محلی دود سیگار ( نیکوتین ) و یا دوده زیاد باشد برای بالا بردن چسبندگی بهتر است آن قسمت از سطح قبل از اجرا شستشو شود.
زمان خشک شدن :
بسته به نوع کار و رطوبت محیط متفاوت می باشد برای زیرکار گچ و نقاشی ساختمان خاک 24 ساعت خشک می شود. و برای بقیه بین 24 تا 72 ساعت زمان طول می کشد تا خشک شود.
جهت ترمیم بلکا:
می بایست محل صدمه دیده را از هر طرف، حداقل به میزان 10 سانتی متر توسط آبپاش خیس نمود و پس از 10  دقیقه از همان مواد و رنگ بلکا بر محل صدمه دیده اجراء گردد.

نحوه اجرای بلکا بر روی سطوح مختلف

1-  سطوح گچی
گچ نرمه یا گچ سفید
این نوع سطح کار جزء بهترین دسته سطوح جهت اجراء بلکا می باشد و نیاز به هیچ گونه زیرساخت و یا زیرسازی ندارد و مستقیماً بلکا بر روی آن انجام می شود.

سطح گچ و خاک
معمولاً در این سطوح نبش های دیوار به دلیل عدم نظــارت و یا عدم نیاز شمشه گیری نمی شوند و دور پنجره ها و دربها خالی می ماند که در این صــورت می بایست نبشها شمشمه گیری شود بعـد از انجام این کار مانند بند 1 ماده الف، بلکا قابل اجراء می باشد.

2-  سطوح سیمانی
الف) سطح سیمان زبر
معمولاً سطوح سیمان زبر از ناصافی و تخلخل بالا بر خوردار است و نبش ها نقاشی ساختمان شمشه گیری درستی نگردیده و در این صورت بعد از ترمیم نبشها می بایست جهت کیفیت بهتر، بلکا دو بار به صورت آستر و رویــه اجراء شود که طبعاً هزینـه اجراء بلکـا افزایش می یابد و از لحاظ چسبندگی هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.
ب) سطح سیمان نرم
سطوح سیمان نرم که طبق استاندارد های معمول منطقه ای اجراء شده است، هیچ گونه مشکلی جهت اجراء بلکا ندارد و بستر بسیار مناسبی جهت اجرا، این محصول می باشد.
ج) سطح سیمان تگری
این سطوح در صورتی که از سطح یکسانی بر خوردار باشد، بلکا به راحتی بر روی آن اجراء می شود.

3-  کنیتکس
کنیتکس روغنی
در صورتی که این سطوح دارای طبله و پوسیدگی نباشد نقاشی ساختمان براحتی بلکا بر روی آن اجرا، میشود.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com