بازسازی ساختمان

سمباده و اصول آن

وی بتونه ار سمباده می زنیم و سپس روی آنرا با یک پارچه تمیز پاک می کنیم تا نقاشی ساختمان گرد و خاک آن گرفته شود و وقتی رنگ روی بتونه می آید حالت زبری نداشته باشد و دیوار آماده رنگ زدن است. بد نیست که در خاتمه لکه هایی را مشاهده کنید که با ملات گچ پوشانده شده

ابتدا مواد مورد نیاز برای بتونه کاری (پودر مل، روغن بتونه و رنگ) را تهیه نمایید و سوراخ های روی دیوار را با استفاده از یک کاردک مناسب با بتونه پر کنید. پس از خشک شدن بتونه، روی سطح دیوار را سمباده ای نرم کشیده و کاملا صیقلی نمایید. اکنون زمینه کار آماده است و می توانید آن را با رنگ بپوشانید. روش بسیار ساده و در عین حال هنری پتینه کاری می تواند سطح دیوار را به طرز خاص و متفاوتی پوشش دهد. برای اجرای این روش نیازی به داشتن تجربه نیست. فقط کافی است مقداری رنگ (کار با رنگ پلاستیک بسیار راحت تر است) از رنگ های مورد نظرتان تهیه نمایید و با تکه اسفنج مرطوبی کار رنگ آمیزی را شروع کنید.
این همه نکاتی جالب درباره بتونه ها:

بتونه‌ها، خمیرهای نرم و چسبناکی‌اند که به کندی در هوا خشک می‌شوند و برای پرکردن شکاف‌ها و منافذ، به ویژه در بخاری مصرف می‌شود. مهم‌ترین انواع بتونه‌ها عبارت است از :

بتونه شیشه: که از مخلوط پودر کربنات کلسیم و روغن کتان تهیه می‌شود و در هوا نسبتاً به سرعت خشک و سخت می‌شود. اما پس از سخت شدن، دوباره در روغن کتان به صورت خمیر نرم و قابل استفاده در می‌آید.

بتونه آبی: که در تهیه آکواریم مصرف دارد و از مخلوط کردن پودر اکسید سرب (Pbo) با روغن کتان بدست می‌آیند. بتونه گلسیرین و اکسید سرب: از اختلاط اکسید سرب و گلسیرین تهیه می‌شود و در مقابل آب، اسید و قلیا مقاوم است و پس از 45 دقیقه سفت می‌شود و برای بتونه کردن چوب، شیشه، چینی، سرامیک و اشیای سنگی مصرف دارد.

گرد بتونه: که به صورت آرد سفید رنگی شامل چهار قسمت گچ پخته و یک قسمت نقاشی ساختمان صمغ عربی است و در موقع استفاده، آن را در آب و یا محلول اسید بوریک به صورت خمیر در می‌آورند و با آن اشیای ظریف ساخته شده از سنگ سفید، چینی، و شاخ سفید را بتونه می‌کنند.

برای ساخت بتونه، پودر مل و پودر سینکا و روغن الف را با هم مخلوط می کنید. برای اینکه بتونه شما سفت تر باشد مقدار پودر ها را زیاد میکنید و برای اینکه بتونه ی شما شل تر بشود مقدار روغن الف را اضافه تر میکنید….. اول بتونه رو از بازار میخرید بعد تو یه سطل به اندازه آب میریزید بعد کم کم داخل آن بتونه میریزید و خوب هم میزنید تا مثل خمیر بازی یکم شل شود، بعد استفاده میکنید

بهتره از گچ استفاده کنید چون بهتر است اول جای مورد نظر رو بزنید تا کامل بریزد و بعد اگر از گچی که کمی باقی مانده است، تا سفت شود، استفاده کن و بعد از بتونه رنگ کاری استفاده کن.

باید توجه داشت که در ساخت بتونه غلظت آن بسیار مهم است. هر چه رقت (شل بودن) بتونه کم باشد چسبندگی آن نیز بیشتر خواهد شد و نشست آن نیز افزایش خواهد یافت .

بعد از پرداخت در محل بتونه شده گودی به وجود میاید برای اینکه بتونه نشست بیشتری نداشته باشد میتوان بتونه را در دو مرحله بر روی کار زد .ابتدا بتونه را رقیق کرده بر روی کار می زنیم و پس از خشک شدن و در مرحله بعد میتوان از بتونه غلیظ استفاده کرد .

در تهیه بتونه های همرنگی ازدوده نیز استفاده میشود . از دوده به عنوان رنگ سیاه استفاده میشود .بهترین نوع دوده یدون چربی است ( دوده سوئدی) . باید توجه داشت که در ساخت بتونه غلظت آن بسیار مهم است . هر چه رقت بتونه زیاد باشد چسبندگی آن نیز بیشتر خواهد شد ولی در عوض نشست آن بیشتر خواهد شد . و بعد از پرداخت در محل بتونه شده گودی به وجود میاید برای اینکه بتونه نشست بشتری داشته باشد میتوان بتونه را در دو مرحله بر روی کار زد .ابتدا بتونه را رقیق کرده بر روی کار میزنیم و پس از خشک شدن و در مرحله بعد میتوان از بتونه غلیظ استفاده کرد .

فقط نوک قلم‌مو را به رنگ آغشته کنید. بیشتر از یک‌سوم قلم‌مو را در ظرف رنگ نقاشی ساختمان فرو نبرید. رنگ اضافه نه‌تنها سرعت کار را افزایش نمی‌دهد، بلکه در قسمت پایین موهای قلم‌مو جمع می‌شود و تمیز کردن آن بسیار دشوار است. درضمن این کار باعث می‌شود که قلم‌مو زودتر خراب شود.

با یک پیچ‌گوشتی که به سر آن یک تکه پارچه پیچیده‌اید، داخل شیار لبه قوطی رنگ را تمیز کنید. اگر رنگ در این شیارها جمع شود، در قوطی خوب بسته نمی‌شود.

قبل از بستن در قوطی، ابتدا روی دهانه آن یک کیسه پلاستیکی نازک قرار دهید، سپس در آن را بگذارید و با وسیله‌ای مثل چکش در آن را محکم کنید.

با یک ماژیک ثابت، اسم و شماره رنگ را روی در قوطی بنویسید. درضمن با یک تکه پارچه کمی از همان رنگ را روی در قوطی بمالید. با داشتن مشخصات رنگ داخل قوطی، هنگام استفاده مجدد از آن‌، کار نقاشی ساختمان شما آسان‌تر می‌شود.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com