بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان و آسیب ها

با توجه به آسیب‌ های به وجود آمده در اتصال در اثر      زلزله‌های قبلی می‌توان نارسایی‌های اتصال را به شرح زیر طبقه‌بندی نمود:
الف) عدم انتخاب جزئیات مناسب (ساختار غلط اتصال)
ب) عدم تناسب در ورق‌های اتصال
پ) عدم توجه به لبه‌های آزاد و لاغری ورق‌های اتصال
ت) فاصله‌بندی غلط وسایل اتصال
ث) عدم توجه به دسترسی به نقاط کور اتصال
ج) عدم دقت در اجرای جوش‌ها با طول و بعد صحیح

ژاکت فولادی را با ورقه این‌گونه نیز می‌توان اجرا نمود. در این روش نیروهای کششی و فشاری بالهای فوقانی و تحتانی تیر به کمک ورق‌های گونه به ستون انتقال داده می‌شود. رعایت جزئیات اجرایی در این روش مقاوم سازی بسیار مهم و روش اجرای آن نیز بسیار مشکل می‌باشد. نمونه‌ای از جزئیات  مقاوم سازی اتصال با ورق فولادی در شکل 20نشان داده شده است.

ورق‌های پیوستگی
ورق‌های پیوستگی باید در مقابل بال های تیر یا ورق های پوششی اتصال بال بالایی و پایینی تیرهای متصل شونده به ستون و به صورت متقارن نسبت به محور ستون، قرار داده شوند (شکل 6). این ورق‌ها برای انتقال نیروهای درون صفحه‌ای حاصل بازسازی ساختمان از لنگر تیر به چشمه اتصال در ستون به کار برده می‌شوند.

در اتصالی میانی که میلگردهای طولی تیر با میلگردهای طولی ستون و یا تنگهای مناسب دورگیری نشده باشند، میلگردهای طولی تیرنیزکمانش خواهند نمود. نمونه‌ای از کمانش میلگردهای طولی تیر در ناحیه اتصال در شکل 7 نشان داده شده است.

کمانش میلگردهای طولی تیر در ناحیه اتصال

در اتصالات همواره باید میلگردهای طولی تیر به صورت صاف و مستقیم اجرا شوند، زیرا میلگردهای طولی خمیده، توانایی تحمل نیروهای فشاری را ندارند. جزئیات مناسب و نامناسب میلگردهای طولی تیر در شکل 8 نشان داده شده است.

ژاکت فولادی ستون بتنی در تمامی طول خود به هم جوش می‌شوند و فضای اندک بین روکش و ستون توسط ملات منبسط شونده پر می‌گردد. برای بهبود عملکرد مجموعه می‌توان از کاشت میلگرد برای انتقال برش بین ورق و بتن استفاده نمود.

استفاده از ژاکت فلزی می‌تواند به عنوان روشی موقت برای بهسازی ستون بتنی که پس از زلزله دچار آسیب شده‌اند، بکار گرفته شود.

تقویت ستون بتنی با فولاد و انواع ژاکت فلزی ستون بتنی جهت افزایش مقاومت بازسازی ساختمان برشی ستون

روکش فولادی مقاومت برشی و تا حدودی دورگیری ستون را افزایش می‌دهد. نمونه‌ای از روکش‌های فولادی که استفاده از آن منجر به افزایش مقاومت برشی می‌گردد، در شکل 11 نشان داده شده است.

شکست‌های برشی و خمشی، دو حالت عمده شکست در تیرهای بتنی می‌باشند. شکست خمشی عموماً نسبت به شکست برشی، ارجح است زیرا رفتار شکل‌پذیرتری از خود نشان می‌دهد. شکست نرم امکان پخش مجدد تنش را  پتینه فراهم می‌آورد و به کاربران و حاضران در محل نیز فرصت بیشتری برای پی بردن به وضعیت بحرانی تیر می‌دهد.

همچنین خرابی تیر بتن مسلح می‌تواند به علت تهاجم یون‌های شیمیایی صورت بگیرد. در شکل 1 خرابی تیرها در اثر تهاجم یون‌های شیمیایی و تأثیر نیروهای لرزه ای نشان داده شده است.

برای اینکه تغییرات در دیوار و کف و آشپزخانه و به طور کلی تغییرات برای زیبایی ساختمان به درستی انجام شود و بهترین نتیجه کسب شود پیش از هر چیز به یک طرح اولیه زیبا و منطقی بر اساس فضای موجود نیاز است.این کار را به دست مهندسان طراح خبره بسپارید.

درصورتیکه طراحی قوی و متناسب با فضا انجام شود کافی است مصالح با کیفیت و با سلیقه استفاده شود تا ساختمان زیبا شود.تناسب رنگها،استفاده مفید ازفضاها،درنظرگرفتن فضای کافی و به کار بستن تجربه  از شروط مهم اجرای یک طرح بازسازی موفق است.

برای بازسازی منزل هزینه و زمان بسیار اهمیت دارد. برخی هزینه های بازسازی منازل مانند تعمیر لوله ها و وسایل سرمایش و گرمایش ضروری است.اما برخی هزینه ها قابل کاهش است.برای مثال به جای انتخاب سنگ و کاشی درجه یک می توان از مصالح درجه دو نیز استفاده کرد.اما به شرطی که کیفیت لازم و زیبایی نیز داشته باشد و بازسازی و تعمیرات ساختمان شما هرچه زیباتر اجرا کنیتکس شود. با توجه به شرایط بازسازی برنامه زمان بندی مناسب برای اجرای طرح با توجه به محدودیت هایی نظیر همسایه ها، شهرداری و .. الزامی است. همچنین در بازسازی منازل مسکونی قدیمی بایستی با در نظر گرفتن محدودیت های سازه بهینه ترین نحوه بازسازی انتخاب گردد. در این مورد نظر کارشناس در خصوص توجیه بازسازی یا تخریب و نوسازی منازل مسکونی قبل از هرگونه اقدامی الزامی می باشد.

پس از ایجاد شکاف در دال و قسمتهایی از دیوار، سوراخ هایی در دیوار تعبیه بازسازی ساختمان می‌گردند به گونه‌ای کـه بتوان میلگردهای ریشه را از طریق این سوراخ ها توسط چسب اپوکسی به دیوار متصل نمود. سپس شکاف موجود با بتن قوی منبسط شونده‌ای پـرمی‌گردد تا از عملکرد صحیح اتصال اطمینان حاصل گردد.

یکی دیگر از روشهای تقویت اتصال دال بتنی به دیوار برشی اضافه کردن تیرهای لبهای و تقویت در نواحی مرزی می‌باشد. در این روش می‌توان قسمت مرزی دال و دیوار را تخریب و با کاشت آرماتور، تیرهای لبهای ایجاد نمود. تیر لبه‌ای را می‌توان در قسمت فوقانی دال (شکل 16) و یا تحتانی آن (شکل 17) اجرا نمود.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com