بازسازی ساختمان

خرابی ها و بازسازی ساختمان

در خرابی تیرها در زلزله نورتریج بیشتر نقاشی ساختمان خرابی‌ها در بال پایینی مشاهده بازسازی ساختمان شده است، هر چند که خرابی‌هایی در بال فوقانی نیزگزارش شده است. این واقعیت با دلایل متعددی به شرح زیر قابل توجیه است.
1- عملکرد مختلط دال بتنی با بال فوقانی که موجب انتقال تار خنثی به طرف بالا و افزایش تنش در بال تحتانی می‌شود.
2-کیفیت پایین جوش لب به لب بال تحتانی به ستون به علت دسترسی ناقص جوشکار به آن در حین جوشکاری.
3- انجام آزمایش فراصوت در بال فوقانی به آسانی امکان‌پذیر است، در نتیجه کیفیت پذیرش آن نیز افزایش می‌یابد.
4- تسمه پشت بند جوش در بال پایینی در تار تنش حداکثر قراردارد، در حالی که در بال فوقانی در تار تنش حداکثر نیست.
وجود تسمه پشت بند عامل تمرکز تنش می‌باشد.
ب- خرابی در بال ستون
وقوع هفت نوع خرابی در بال ستون مطابق شکل 2 محتمل است

عدم وجود تنگ‌های کافی و مناسب تیر یا ستون در ناحیه بر اتصال، منجر به گسیختگی برشی اتصال می‌گردد. نمونه‌ای از گسیختگی برشی اتصال در شکل 5 نشان داده شده است.

گسیختگی برشی در ناحیه ستون در بر اتصال گسیختگی برشی در ناحیه تیر در بر اتصال

در مواردی که فقط ستون منتهی به اتصال ضعیف بوده و یا ضابطه ستون قوی، تیر ضعیف در اتصال رعایت نشده باشد، می‌توان با  مقاوم سازی اتصال با ورق فولادی و امتداد آن تا روی اتصال مانند شکل 19 ستون و اتصال را تقویت نمود. در این روش با سوراخ نمودن تیرهای منتهی به اتصال میلگردهای برشی از داخل تیرها عبور داده می‌شوند.
برای مکانهایی که در آنها خوردگی شیمیایی زیاد است، در صورتی می‌توان از مقاوم سازی اتصال با ورق فولادی استفاده نمود که ابتدا با انجام آزمایش هایی خاص میزان خوردگی فولاد را اندازه‌گیری نموده و در صورت کمتر بودن میزان خوردگی از رواداریهای مجاز، این روش را بکار برد.

ستون های مستطیلی را می‌توان با استفاده از روکشهای فولادی مدور تقویت نمود. روکش فولادی دایره‌ای از دو ورق فولادی نیم‌دایره تشکیل شده که به یکدیگر جوش شده‌اند. استفاده از روکشهای فولادی مدور به مراتب دشوارتر از سایر روشهـای روکش‌گذاری می‌باشد ولی تحقیقات نشان می‌دهد که این روش در افزایش مقاومت و تغییرمکانهای غیرالاستیک ستونها، بسیار موثر می‌باشد. روکشهایی که به شکل بیضی کشیده شده هستند، مقاومت برشی و دورگیری بهتری را برای رفتار حول محور قوی فراهم می‌کنند. در حالی که روکشهای دایره‌ای، مقاومت و دورگیری بهتری را حول محور ضعیف ستون ایجاد خواهند کرد. بـا آنکه روکش فولادی دایره‌ای مانند حلقه مسلح کننده پیوسته می‌باشد ولی بکارگیری آن بـرای ستونهای بـا مقطع مستطیلی بازسازی ساختمان توصیه نمی‌شود.

شکست در ناحیه وصله آرماتورهای طولی از جمله خرابیهای متداول در ستون می‌باشد. استفاده از پوشش های فولادی احتمال شکست وصله آرماتورهای طولی را کاهش داده و سلامت خمشی وصله‌های پوششی در ستون را افزایش می‌دهد. در صورتیکه طول وصله ستون کافی باشد.

پیش‌تنیدگی خارجی جزء روشهای نوین مقاوم سازی تیر بتنی می‌باشد. کابلهای پیش‌تنیدگی بکار گرفته شده برای این کار از همان نوع کابل‌ها و مفتولهای متداول در کارهای پیش‌تنیدگی هستند. مقاوم سازی تیر بتنی بدین روش می‌تواند موضعی و یا کلی باشد. در حالت کلی نیروهای پیش‌تنیدگی که به سازه مقاوم شده القا می‌گردند، منجر به باز توزیع نیروهای داخلی گشته و باعث کاهش تنشها در اعضا نسبت به حالت اولیه آنها می‌شوند. با این حال ممکن است در برخی دیگر از اعضای سازه، پیش‌تنیدگی موجب افزایش تنش گردد. به همین دلیل در استفاده از پیش‌تنیدگی خارجی پتینه باید آنالیز تنش در سازه مقاوم سازی شده به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

دلایل بازسازی ساختمان ها

تغییرات در فضای داخلی و چیدمان فضا ها شامل تغییرات در آشپزخانه و کابینت و یا کاشی و سرامیک  و تغییر محل اتاق، سرویس و پذیرایی
زیبایی ساختمان با به روز کردن المانهای آن
خرابیهایی حاصل شده در ساختمان و انجام اقدامات به موقع  به منظور ایجاد نقاشی ساختمان قابلیت بهره برداری مناسب( شامل فرسودگی لوله های آب و فاضلاب، موتورخانه ، عایق بندی پشت بام و..)
مقاوم سازی ساختمان و اجزای آن در برابر زلزله

همان‌گونه که قبلاً اشاره شد، علاوه بر هزینه بالای بهسازی پی، این کار رنگ نما در زمان بهره‌برداری از ساختمان، بسیار مشکل است.
در هنگام مقاوم سازی پی ها، با مشکلات زیر روبرو هستیم:
1- لزوم تخلیه کلیه و یا قسمتی از فضاهای طبقه همکف یا زیرزمین جهت مقاوم سازی پی
2- تخریب دال کف زمین در داخل ساختمان و سنگ فرش بیرون از آن
3- فضای بسیار محدود در طول عملیات مقاوم سازی به علت وجود پایه‌ها بازسازی ساختمان و تکیه‌گاههای موقتی جهت مقاوم سازی پی
4- ارتفاع محدود برای تجهیز ساختمان
5- صدا و لرزش‌های ساختمان

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com