بازسازی ساختمان

ورق های فلزی در بازسازی ساختمان

در صورتی که هیچ اطمینانی از نقاشی ساختمان جوش ورق روسری موجود به ستون نباشد و یا این بازسازی ساختمان جوش از بین رفته باشد، ضخامت ورق روسری و زیرسری باید برای لنگر پلاستیک تیر طراحی شود. اما اگر اضافه کردن ورق زیرسری و روسری به منظور تقویت اتصالات فلزی وضعیت موجود باشد، ضخامت آن بر حسب قضاوت تعیین می‌گردد.

استفاده از ماهیچه
در شکل 9 جزئیات اضافه نمودن ماهیچه نشان داده شده است. اضافه کردن این ماهیچه باعث انتقال مفصل پلاستیک از بر ستون به داخل تیر می‌گردد. اضافه نمودن ماهیچه در صورت امکان بهتر است تنها در بال پایینی صورت گیرد زیرا تجربیات حاصل از زلزله، مبین شروع خرابی از بال تحتانی تیر است و همچنین اضافه نمودن ماهیچه در بال بالایی مستلزم خراب نمودن دال می‌باشد.

وجود درز انقطاع (به دلیل نحوه اجرا) در نزدیکی محل اتصال، منجر به خرابی اتصال و به تبع خرابی سازه می‌گردد. در تراز فوقانی ساختمان که احتمال وجود درز انقطاع در آن بسیار زیاد است، باید طول مهاری میلگردهای طولی و خمهای انتهایی آن به پتینه شکل صحیح رعایت شده باشد. نمونه‌ای از خرابی سازه به علت وجود درز انقطاع در محل اتصال در تراز فوقانی ساختمان در شکل9  نشان داده شده است.

وجود درز سرد در محل اتصال

شکل 9-وجود درز سرد در محل اتصال

برون محوری امتداد تیر نسبت به امتداد ستون

برون محوری  امتداد تیر نسبت به امتداد ستون، منجر به ایجاد آرماتورش در محل اتصال تیر به ستون و به تبع خرابی اتصال دراثر زلزله می‌گردد. نمونه‌ای از این نوع خرابی در شکل 10 نشان داده شده است.
کمبود میلگردهای مثبت و منفی
کمبود میلگردهای طولی در اتصالات، منجر به خرابی کامل اتصال در اثر بارهای لرزه ای و در نتیجه تخریب کامل سـازه می‌شود. حتی کمبود میلگردهای طولی منفی می‌تواند منجر به آسیب اتصال تحت بارهای ثقلی گردد. با توجه به موارد عنوان شده بازسازی ساختمان به جرأت  می‌توان ادعا نمود که بدترین آسیب اتصالات بتنی در اثر کمبود میلگردهای طولی می‌باشد. نمونه‌ای از تخریب اتصال در اثرکمبود میلگرد طولی که منجر به تخریب کلی سازه شده در شکل زیر نشان داده شده است. همان‌گونه که مشاهده میشود کمبود میلگردهای طولی منجر به شکست بتن در نتیجه جدایی کامل اعضای اتصال از یکدیگر می‌گردد.

اجرای ژاکت بتنی در سه وجه تیر برای افزایش ظرفیت خمشی و برشی تیر در برابر بارهای قائم انجام می‌شود، اما به دلیل آنکه در این حالت، افزایش ظرفیت باربری مقاطعی از تیرکه درنزدیکی تکیه‌گاهها قراردارند امکان‌پذیر نیست، تیر را نمی‌توان درمقابل بارهای جانبی زلزله تقویت نمود. موفقیت این روش مستلزم مهار مناسب خاموتها از ضلع‌های  بالایی روکش است. بـه دلیل آنکه استفاده از قالب و ریختن بتن از بالای تیر امکان‌پذیرنیست تنها راه ممکن استفاده از بتن پاشی می‌باشد. نمونه ای از روکش بتنی در سه وجه تیر در اشکال 3و4  نشان داده شده است.

بازسازی بخشهای از دست رفته بنای قدیمی به منظور تکمیل موجودیت کالبدی و کاربردی بنا و به خاطر شرکت دادن آن در زندگی عمومی محیط صورت می گیرد .

4- بازسازی با روش پاک سازی سبکی:

گاهی میزان دخالت و تعداد عناصری یا بخشهایی که به بنای اصلی اضافه شدهاند، از طرف مرمت کننده بعدی افراطی و یا بیمورد تشخیص داده شود. در پی چنین برداشتی، آزاد کردن بنا از عناصری که نسبت به شکل اصلی ساختمان ناهمگن و اضافی تشخیص داده شود اقدام میگردد. حکم بر این که آنچه بعدها بر پیکره کالبدی بنا افزوده گشته یا از آن برگرفته شده و به شکل دگر با آن ترکیب شده، و باید از بین برود.

5-باززنده سازی یا مرمت تاریخی:

به این ترتیب که نقش تاریخی بنا تعیین کننده چگونگی مرمت خواهد بود. رنگ نما کنیتکس درعمل، این نوع بازسازی از راه در هم آمیختن آناستیلوزی، آزاد کردن بنا از بخشهای غیر اصیل ونیز مرمت تکمیلی شکل میگیرد .

6- بازسازی استحکامی:

اقداماتی که برای استحکام بخشیدن و تضمین پایداری مجموعه های ساختمانی صورت میگیرد .

7-مرمت جامع:

در این نوع مرمت اقدامات برای برپایی و حفاظت و باززنده سازی بنا انجام داده میشود  پتینهو ممکن است تمام سبکها مورد استفاده قرار گیرد. در این نوع مرمت علاوه بر برپایی و نگهداری بنا، عملکرد و احیای آن نیز اهمیت دارد.

خدمات قابل ارائه در این بخش پس از بازدید کارشناس به کارفرما ارائه می گردد.

در صورتیکه شالوده موجود بر روی خاکی با ظرفیت کم احداث شده باشد، با استفاده از بازسازی ساختمان این روش تقویت فونداسیون می‌توان بارهای روسازه را به لایه‌های تحتانی خاک که دارای شرایط مناسب‌تری می‌باشند، منتقل نمود.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com