بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان و بهسازی اتصالات

این روش یکی از نوین‌ترین روش های بهسازی اتصالات فولادی که در سالهای نقاشی ساختمان اخیر توسعه یافته است. کابل با مقاومت بالا معمولاً در قسمت میانی تیر تعبیه می‌گردد. این روش را با چهارکابل نیز می‌توان اجرا نمود. حسن استفاده از چهار کابل این است که با از بین رفتن یک کابل عملکرد اتصال مختل نمی‌گردد. مقاومت برشی اتصال توسط دو نبشی که در قسمت فوقانی و تحتانی قرار دارد و نیروی اصطکاکی بین تیر و ستون بازسازی ساختمان که به علت پیش‌تنیدگی کابل نیز افزایش یافته، تامین می‌گردد(شکل 13).
جدایی تیر از ستون منجر به جذب انرژی می‌گردد، زیرا با جداشدگی تیر از ستون کابلها به کشش افتاده و عملکرد غیرخطی کابل ها باعث جذب انرژی می‌گردد. استفاده از این روش منجر به افزایش مقاومت، سختی و  شکل‌پذیری اتصال می‌گردد.
در استفاده از این روش بعضی از مشکلات مانند تسلیم شدن کابل ها، کمانش موضعی تیر و … وجود دارد.
از محاسن این روش می توان به:
– یکسان سازی عملکردی غیرخطی اجزای سازه ای و در نتیجه محدود نمودن نیروهای لرزه ای به وجود آمده و فراهم نمودن میرایی اضافی برای سازه
– برگشت سیستم به حالت اولیه بعد از ایجاد تغییرشکلهای به وجود آمده در اثر بارهای لرزهای
– کاهش و یا حذف خسارتهای شدید به المانهای سازه‌ای اصلی اشاره نمود.

در ساختمان‌ های با قاب خمشی، اتصال صلب تیر به ستون عامل اصلی باربری پتینه جانبی سازه می‌باشد. خسارات وارده به این نوع قاب‌ها در ناحیه اتصال تیر به ستون رخ می‌دهد. در گذشته تحقیقات و در نتیجه دستورالعمل‌های آیین نامه‌ای در اتصالات بتنی بسیار محدود بود و در نتیجه مهندسین کمتر به جزئیات این ناحیه توجه می‌کردند و تنها خود را ملزم به رعایت تأمین طول مهاری کنیتکس کششی برای میلگردهای منفی تیر می‌دانستند. همچنین جزئیات سخت در آرماتوربندی ناحیه اتصال و اجرای ضعیف آن منجر به نامناسبی رفتار این جزء سازه‌ای شده است. نمونه ای از مقایسه  رنگ نماجزئیات آرماتوربندی صحیح و ناصحیح اتصال بتنی تحت بارهای رفت و برگشتی در شکل 1 نشان داده شده است.

در بسیاری از زلزله‌ها مفصل پلاستیک در تیر و نزدیکی ستون تشکیل می‌گردد که در نتیجه ترک در تمام عمق تیر گسترش می‌یابد. گسترش خرابی تیر در نزدیکی ستون باعث گسترش تسلیم میلگرد تا داخل اتصال و کاهش طول مهاری در میلگرد تحت بارعرضی به علت لغزش میلگردهای افقی در اتصال می‌گردد. در اتصالات میانی، تیر مسلح در دو طرف ستون تحت تنش‌های مختلفی (فشاری و کششی) قرار می‌گیرد. بنابراین باید برای اتصال بهتر تیر مسلح به ستون، دقت بیشتری نمود.
همانگونه که در شکل 4 نیز مشاهده می‌شود، خرابی اتصال منجر به خرابی کلی بازسازی ساختمان سازه می‌شود و این خود نشان دهنده اهمیت  مقاوم سازی اتصال بتنی خصوصاً مقاوم سازی لرزه ای آنها می‌باشد.

برداشتن تیغه, تیغه چینی و جابجایی فضاها,تخریب,دیوارکشی,مقاوم سازی آپارتمان وساختمان, تعویض پنجره قدیمی باپنجره یوپی وی سی تعویض درب ورودی آپارتمان با درب ضد سرقت ،اضافه کردن آسانسور در آپارتمان قدیمی
ساخت کمد دیواری, آهنگری ساختمان آپارتمان,ساخت درب آهنی, ساخت محافظ بالکن و نرده بازسازی راه پله آپارتمان,تعویض سنگ راه پله آپارتمان,تعویض سنگ نما وپیچ رول پلاک سنگ نما,نوسازی آشپزخانه
اضافه کردن اتاق خواب, ساخت حمام دستشویی توالت فرنگی ،سرویس بهداشتی پتینه در دیگرجاهای ساختمان, تبدیل سرویس بهداشتی (توالت ایرانی) به فرنگی و تغییر فرنگی به ایرانی
رفع لرزش سقف یا ترک خوردگی اجزای ساختمان و انجام تعمیرات ساختمان

در شرایط مقاوم سازی پی و ستون مطابق شکل 1، برای افزایش مقاومت پی موجود نقاشی ساختمان باید ابعاد قسمت زیرین فونداسیون را افزایش داد. در این روش فشار خاک اضافه شده باید به صورت یکنواخت به شالوده اعمال کنیتکس گردد. کمربند محیطی شالوده باید بار قسمت های فوقانی سازه را به خاک زیر آن منتقل نماید. در این حالت باید به دنبال پیوستگی کامل بین روکش بتنی و بتن پی باشیم که این امر با تمیز و مضرس کردن سطح بتن قدیم و یا استفاده از اتصالات مکانیکی به صورت میخچه امکان‌پذیر است.
در حالتی که تنها ابعاد شالوده افزایش پیدا کرده و ستون مقاوم سازی نشده باشد، بار اعمالی به قسمتهای تقویت شده باید مستقیماً به پی موجود منتقل گردد. این امر با استفاده از پاشنه یکپارچه‌ای که در محیط و زیر پی  موجود قرار گرفته، محقق می‌گردد. در بازسازی ساختمان این راستا از آرماتورگذاری مناسبی باید در پاشنه مورد استفاده قرار گیرد.

شمع ها بهتر است به صورت جفت و با فاصله‌ای یکسانی از بر دیوار قرار گیرند (شکل 14). اگر دیوار در مجاورت ملـک همسایه باشد، به ناچار کلاهک شمع ها از یک سمت ادامه می‌یابند. در این مورد شمع ها ممکن است تحت کشش قرار گیرند. در نتیجه باید برای کشش طراحی شوند.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com