بازسازی ساختمان

پتینه نور اتاق خواب کودک

به طور کلی، وضعیت نور اتاق خواب کودکان به لحاظ نیازهای خاص این سنین، توجه و حساسیت بیشتری نسبت به اتاق خواب بزرگسالان می‌طلبد. کودک نیز مانند فرد بزرگسال، باید نوری در اتاق خواب داشته باشد که هنگام روز، انجام کارهایی از قبیل پوشیدن لباس و پیداکردن اشیا را به‌خوبی امکان‌پذیر کند، امکان تشخیص رنگ‌ها را به او بدهد و برای کارهایی همچون نقاشی و مطالعه و نوشتن تکالیف درسی، مقدار کافی و جهت مناسبی داشته باشد؛ مثلا جهت تابش نور – چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه – نسبت به میز تحریر برای فارسی‌زبان‌ها که جهت خط نوشتاری آنها از راست به چپ است، باید از چپ به راست باشد. هنگام شب نیز باید آنقدر نور در اتاق باشد که کودک، هم بتواند خوب استراحت کند و هم در صورت نیاز به برخاستن از تختخواب پتینه در نیمه‌شب، توانایی تشخیص اشیای پیرامون خود را داشته باشد.

چراغ های مرکزی که به سقف آویزان هستند معمولاً روشنایی کاملی ایجاد می کند. برای اینکه سایه های اطراف میز مطالعه و میز تحریر را کمتر کنید می توانید از چراغ مطالعه هم استفاده بکنید. چراغ مطالعه باید ۳۰ سانتیمتر از میز تحریر ارتفاع داشته باشد و لامپی هم که برای آن به کار می گیرید باید حداقل ۶۰ و حداکثر صد وات باشد و نکته آخر اینکه به فرزندانتان توصیه کنید از خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش کامپیوتر (مونیتور) جداً خودداری کنند.

اگر شما هم بالاخره تصمیم گرفته اید تمام دیوارهای خانه تان را با رنگ استخوانی نپوشانید، دقت کنید که هر فضا از خانه را باید متناسب با کاربری آن رنگ آمیزی کنید، هرچند که در مجموع باید این رنگ های مختلف چنان با دقت و وسواس انتخاب شوند که حسی مطبوع از هماهنگی را برای ساکنان و میهمانان تداعی کند. رنگ آمیزی اتاق ها و انتخاب مناسب رنگ ها متناسب با کارکرد و نیازهای رفتاری، روانی و اجتماعی ساکنان یکی از مهم ترین نکاتی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار می گیرد، هرچند که همچنان جو غالب در رنگ آمیزی اتاق ها و خانه ها در ایران به نفع رنگ های بی روح و مرده مانند استخوانی، کرم، فیلی و… است که از آشپزخانه تا اتاق نشیمن و اتاق خواب را دربرمی گیرد. اما فراموش نکنید که فضاهای اختصاصی هر یک از افراد خانواده باید متناسب با سن و سال، چگونگی فعالیت ها و روحیه افراد آراسته شود تا علاوه بر کارآمد بودن، نیاز فطری شخص به آرامش و زیبایی را نیز برآورده سازد. به این ترتیب، یکی از اتاق ها و فضاهایی که انتخاب رنگ آنها باید متناسب با روحیه و فضای ساکنان آن انتخاب شود، اتاق کودک شماست. طراحی و تزیین و زیباتر ساختن اتاق کودک توسط والدین، به دانش و شناخت نیاز دارد و اینکه پدر و مادر با دنیای ذهنی کودکان آشنایی داشته باشند. چگونه والدین می توانند اتاق کودکی را بیارایند، بدون اینکه نسبت به دنیای پر رمز و راز او توجه و علاقه نشان دهند؟ اتاق کودک قلمرویی مخصوص به آنان است.

اتاق کودک باید به طریقی چند منظوره طراحی شود و از آنجائی که کودکان از اتاقشان برای بسیاری از فعالیتها در کنار استراحت و خواب استفاده می کنند، تقسیمات و قلمرو های خاص و مشخص خود را طلب می کند. از قبیل فضائی برای مطالعه و بازیهای مهیج و همچنین فضائی برای سرگرمی. فضای بازی باید در کنار فضای خواب و استراحت کودک و در ارتباط مناسب با آن طراحی شود. تجهیزات مورد نیاز در فضای بازی شامل: قفسه و صندلی، پارک کودک و…. است.
محدودیت ها: کودک در این مرحله کنجکاو و بی باک است، تا آنجائیکه آنها هیچگونه اطلاعی از خطر ندارند. از این رو با ایجاد قفسه ها نه تنها اشیا ئی مانند بطری و دارو در ارتفاعی مناسب و بدور از دست کودک در امان است بلکه محیط نیز نظمی دوچندان می یابد.
رنگ: رنگهای روشن به چشم بچه ها با شکوه هستند. برای دیوارها از کاغذ دیواری رنگی و یا رنگ شاد استفاده کنید و رنگ و بافت را به آنها اضافه نمائید. میتوانیم حریم ها و همچنین لبه های دیوار را مشخص و بر جسته نمائیم و ابرها و ستارگان را بر پتینه سقف اضافه نمائیم.

اگرچه اولین انتخابی که برای پوشش کف اتاق نوزاد به نظر می رسد یک پوشش نرم و راحت است اما باید این امر را نیز در نظر داشته باشیم که ظرف چند ماه، نوزاد ما تبدیل به کودک نوپایی می شود که انواع مایعات و نوشیدنی ها و مواد غذایی گوناگون را به دست گرفته و بر روی زمین اتاق خواهد ریخت. بنابراین پوشش کف اتاق را از نوعی در نظر بگیرید که ضمن نرمی و لطافت به راحتی تمیز شود.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com