بازسازی ساختمان

چگونگی رنگ پتینه

در این بخش ما می خواهیم طرز تهیه رنگ پتینه را به شما آموزش دهیم. رنگ پتینه یکی از رنگ های زیبایی می باشد که بیشتر اوقات ما هفت سین و یا سفال های مربوط به عید را با آن رنگ میکنیم. رنگ پتینه سختی های لعاب را ندارد چرا که احتیاجی به کوره ندارد و شما میتوانید هر سفالی را با هر بدنه ای (چه سفال و چه سرامیک و …) را با آن رنگ کنید. حتی انجام پتینه کاری در منزلتان نیز انجام پذیر هست.
موادر مورد نیاز:

رنگ مشکی رزین
ضد آب
رنگ سبز پلاستیکی
چسب چوب
گچ
پودر رنگ طلایی
تینر
مواد اولیه رنگ پتینه، مواد و رنگ هایی می باشند که شما به راحتی می توانید آنان را از رنگ فروشی های شهرتان به راحتی تهیه نمایید.

 مرحله اول:
در وهلۀ اول یک قوطی رنگ مشکی رزین را داخل یک سطل ریخته و به آن آب (آب به اندازه کافی که رنگمان نه رقیق و نه غلیظ باشد) اضافه میکنیم و سپس هم میزنیم و در آخر هم ضد آب را به آن اضافه میکنیم و بار دیگر این محلول رنگ را هم میزنیم. در اینجا بخش اول ساخت رنگ پتینه را انجام داده ایم.

پتینه کاری

مرحله دوم:
در مرحله دوم یک قوطی رنگ سبز پلاستیکی را داخل یک سطل جدا با آب مخلوط میکنیم و در این سطل علاوه بر آب یک قوطی کوچک چسب چوب هم اضافه میکنیم و آن را کاملا هم میزنیم تا جایی که چسب چوب کاملا در داخل رنگ حل شود./ پتینه کاری
در آخر سر به اندازه سه مشت گچ را الک میکنیم و داخل یک ظرف جدا با آب مخلوط میکنیم و آن را آنقدر هم میزنیم تا تبدیل به گچ کُشته شود و سپس آن را به محلول رنگ سبز اضافی می کنیم و آن را دوباره هم میزنیم تا کاملا داخل رنگ حل شود.
پس از انجام کارهای بالا شما تمام مراحل ساخت رنگ پتینه را انجام داده اید و می توانید ظروف دلخواهتان را پتینه کنید. پتینه کردن سفال کار بسیار راحتی می باشد که نحوه انجام این کار را در ادامه به شما آموزش خواهیم داد.

پتینه کردن سفال

مرحله اول:
در ابتدا برای مثال یک عدد هفتسین پایه دار را ابتدا در داخل سطل حاوی رنگ مشکی که ساختید فرو می کنید و بیرون می آورید و میگذارید که کاملا خشک شود.

مرحله دوم:
پس از خشک شدن رنگ سیاه، سفال مورد نظر را داخل سطل دوم که حاوی رنگ سبز بود فرو میکنیم (میتوانید در صورت کم رنگ بودن، این کار را دوبار انجام دهید) و پس از انجام این کار سفال را کناری میگذارید که خشک شود.
نکته: اگر پس از رنگ کردن مشاهده کردید که تَرَک های رنگتان کم است مقدار دیگری گچ به رنگ سبز اضافه میکنیم.)
مرحله آخر پتینه کردن:
پودر رنگ طلایی را به اندازه کافی داخل ظرفی ریخته و به اندازه کافی به آن تینر اضافی میکنیم و هم میزنیم و پس از خشک شدن رنگ سبز سفال ها، رنگ طلایی را با قلمو به صورت رندم بر روی سطح سفال میکشیم (طوری که فقط نقوش برجسته آن طلایی رنگ شود و  نه کلسطح سفال) و آن را کناری می گذاریم تا خشک شود.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com