بازسازی ساختمان

وزن مصالح ساختمانی در بازسازی

در مرحله اولیه طرح برای مهندس محاسب پیش بینی دقیق وزن مصالح ساختمانی که هنوز انتخاب نشده اند کاری بازسازی ساختمان غیر ممکن است. مصالح ناسازه ای مشخصی که باید انتخاب شوند شامل صفحات پیش ساخته نما، لوازم روشنایی، قطعات سقف، لوله ها، مجرا ها، خطوط برق و اجزای نیازمندیهای داخلی خاص ساختمان می باشند.

وزن عناصر تقویت کننده و اتصالات در سازه های فولادی فقط به صورت درصدی از وزن کل تخمین زده می شود. وزن واحد حجم مصالح که به وسیله تولید کنندگان یا آئین نامه ها داده می شود همیشه با وزن واحد حجم محصول تولید شده مطابقت ندارد. اندازهای اسمی اجزاء ساختمان ممکن است با اندازه های واقعی اختلاف داشته باشد .

بازسازی ساختمان

ساختمانهای بلند درطول عمرشان در معرض بارهای متعدد می باشد و بسیاری از بارها به طور همزمان روی سازه وارد می شود.اگر بارها خط اثر مشترک داشته و با یکدیگر باید ترکیب شود. این شرط لازم می سازد که در طرح سازه ها تمام ترکیبات ممکن بارها در نظر گرفته شود.

احتمال وقوع بارهای ترکیب شده باید به طور آماری ارزیابی و اثر آن تخمین زده شود. هرچقدر که اثر بار با دقت بیشتری تعیین شود لزوم انتخاب ضرایب اطمینان بزرگتر برای جبران عوامل مجهول کاهش می یابد.

ترکیب موثر و عملی بارها در آئین نامه ها مشخص گردیده است. بطور کلی تشخیص داده شده است که ماکزیمم بالای ناشی از تغییرات جوی و زلزله احتمالا هرگز با مقدار کامل بارهای زنده دیگر همزمان رخ نخواهد داد از این رو موقعی که بار زنده کامل به خدمات بازسازی ساختمان طور همزمان با بارهای ماکزیمم باد یا زلزله به کار می رود آئین نامه اجازه می دهد که بر تنشهای مجاز 33 درصد افزوده شود.

معمولاً جداره داخلی کوره‌ای را که برای تولید فولاد بکار می‌رود، توسط آجرهایی که از ماده کمک ذوب ساخته شده‌اند، می‌پوشانند.  این پوششی مقداری از اکسیدهایی را که باید خارج شوند، به خود جذب می‌کند.  برای جدا کردن ناخالصی‌ها، معمولاً از روش کوره باز استفاده می‌کنند.  این کوره یک ظرف بشقاب مانند دارد که در آن 100 تا 200 تن آهن مذاب جای می‌گیرد.

بالای این ظرف، یک سقف مقعر قرار دارد که گرما را روی سطح فلز مذاب منعکس می‌کند.  جریان شدیدی از اکسیژن را از روی فلز مذاب عبور می‌دهند تا ناخالصی‌های موجود در آن بسوزند.  در این روش ناخالصیها در اثر انتقال گرما در مایع و عمل پخش به سطح مایع می‌آیند و عمل تصفیه چند ساعت طول می‌کشد، البته مقداری از آهن، اکسید می‌شود که آن را جمع‌آوری کرده، به کوره بلند باز می‌گردانند.

خدمات بازسازی ساختمان

هرم به عنوان یک شکل ساده و پایدار از زمان کهن مورد استفاده معماران قرار داشته است.فرم هرم در طول سالیان به یک ارمان هندسی تبدیل شد.امروزه ذهنیت ما از هرم بیش از هر چیز بر معماری یادمانی تمدن مصر باستان استوار است. اهرام مصر بناهای تحسین برانگیزی جامعه ای است که رسوم خاص به آن هاله ای رمز آلود بخشیده است.

هرم خئوپس از زمان ساخت در دوران پادشاهی کهن یعنی 2520 ق.م تا چنددهه پیش بزرگترین دست ساز بشر بود. اما پیشرفت چشمگیر فن اوری وکشف افقهایی جدید فراروی سازندگان موجب شده تا در سالهای اخیر بناهایی به واقع شگرف ساخته شود. ساخت هرم شیشه ای در موزه لوور به سال 1989و نمونه بازسازی شده هرم خئوپس در شهر لاس وگاس در سال1998 هرم هایی هستند که با فن آوری عصر بازسازی ساختمان حاضر ساخته شده اند. اما این بار بعد از پاریس و ولاس وگاس یک هرم دیگر اما با ابعادی غول اسا در شرق دور و شهر توکیو ساخته خواهد شد.

اما یک منبع پر انرژی دیگر نیز وجود دارد. لجن ها که سرشار از هیدروژن هستند منبعی  دیگر هستند که برای تامین انرژی مورد نیاز این هرم مورد استفاده قرار می گیرند.مسئله تامین انرژی امروزه با توجه به محدود بودن ذخایر زیر زمینی و بحث الودگی محیط بسیار مورد توجه قرار داردو جنبش های پایدار خواهان تجدید نظر در نحوه استفاده از منابع طبیعی می باشند.

این مسئله از ذهن طراحان هرم توکیو نیز دور نبوده و سعی شده تا در تمام مراحل ساخت وبهره برداری هرم سازگاری با طبیعت در نظر گرفته شود.

اما هرم در نوع ساخت هم بی نظیر است. ایده ای که در دهه 1980 برای اسکان در محیط شهری پیشنهاد شد در ساخت بلوکهای مسکونی هرم به شکلی کاملا توسعه یافته به کار رفته و کلیه این بلوکهای 30 طبقه از سازه  هرم اویزان هستند. این بلوکها کاملا به اندازه بلوک های مستقر بر روی زمین ایستا و مقاوم هستند و حتی در برابر زلزله های شدید ژاپن ایمنی تر به نظرمی رسند.

استفاده از رفلکس های تزیینی که در زادگاه اصلی خود جدا از این کارکرد فرعی، کارکرد تامین نور و گرما را هم بر عهده دارند، در تهران آنگاه زمینه ساز ایجاد نگرانی است که غیرکاربردی بودن آن با توجه به شرایط اقلیمی تهران و همچنین آبستن بودن این شهر به احتمال وقوع زلزله ای که سستی سازه های ساختمانی اش قدرت آن را چند برابر خواهد کرد، عملا استفاده ای چنین افسارگسیخته از این نوع نماسازی را با علامت سوال های بسیاری مواجه می کند. خطری که مهندس علی پورشیرازی -عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی- بی توجهی به آن را زمینه ساز یک فاجعه دانسته و معتقد است: «کشورهای مصرف کننده، این نماسازی ها را چنین توجیه می کنند؛

در آن کشورها کمی نور آفتاب، هرگونه اقدامی را توجیه می کند و قرارنگرفتن کشورهای پیشرو در استفاده از این نوع نماسازی در مسیر گسل های زلزله نیز توجیه دیگری است. آنها دچار بلیه توفان هستند که آن را هم به صورت دقیق در محاسبات و قاب بندی پنجره ها و استحکام شیشه ها لحاظ می کنند.»

هبلکساز مسائل و دغدغه های مهم مهندسان عمران  در امر طراحی، محاسبه و ساخت پروژه های عمرانی وزن سازه به منظور پایداری بهتر در برابر نیروی زلزله است. ازآنجائیکه امروزه تمامی ساختمان ها به صورت اسکلت فلزی و یا بتونی اجرا می‌شوند. پارتیشن ها و دیوارهای داخلی فقط نقش جدا کننده فضا را برعهده دارند و هرچه مصالح بکاررفته شده دراین اجزا سبک تر باشد تاثیر مستقیمی در کاهش وزن سازه دارد.

لازم بذکر است بکارگیری سیلیس از معادن و خردایش (خرد کردن) آنها تا حد زیادی تولید را غیر اقتصادی می نماید، در نتیجه کنترل کیفیت سیلیس در خط تولید نیاز به بررسی بیشتری دارد.

هبلکس مخلوطی از سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم درحرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۲ اتمسفر در اتوکلاوها پخته و به قطعات مورد نیاز ساختمانی بریده می‌شود. تولید بلوک هبلکس در

صنعت ساختمان ایران در سال 1367 توسط مرحوم علی اکبر بجستانی بنیانگذاری و شروع شده است.

این محصول امتیازات ویژه ای نیز نسبت به دیگر مصالح دارد از جمله این که بازسازی ساختمان عایق مناسب حرارتی و صدا می‌باشد، در برابر فشار مقاوم است، با ابزار معمولی به آسانی بریده می‌شود و می‌توان آن را به هر شکل تراشید، سوراخ کرد و یا تغییر شکل داد.

بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com