نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن میشود. چه بسا نورپردازی نقاشی ساختمان مناسب یک فضا آن فضا را خوشامد مولتی کالر و چشمنواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور
مناسب در طول شب در یک فضای داخلی میتواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را برطرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی میتواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی
میتوان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری کم ولتاژ هستند.
۲) فرم را بشناس:
فرم، توده فیزیکی یک شی است که سهبعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا مولتی کالر نسبت داده میشود، در حالی که فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشکیل میدهد. معمولاً
فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است.
۳) فضا را احساس کن:
فضا را محدوده در دسترس کاربران دانستهاند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده موثر اجرای رنگ بی بو از فضا و ارتباط آن با محیط، مهم است. مسالهای که در رابطه با فضا مطرح میشود، رعایت ابعاد انسانی در
طراحی داخلی است. در طراحی داخلی میبایست رابطه درسـت انسان با فضا تعریـف شود و ابعاد بدن انسانها برای سهولت دسترسیهای فضایی مد نظر قرار گیرد.
۴) بافت را لمس کن:
بافـت مشخصـهای از یک شئ اسـت که با لمسکـردن یا دیدن به چشـم میآید. بافت میتواند نرم یا خشن، کشیده یا برجسته، زبر یا مخملین و یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوستهها
و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملکرد هر فضا تغییر میکند.
۵) شکل را بیازمای:
شکل، خط بیرونی یک شئ را تشکیل میدهد. در معماری معمولاً شکل اجرای رنگ آکرولیک و فرم را با هم اشتباه میگیرند. معمولاً شکلها یا طبیعی هستند یا غیـرقابل مشاهـده یا هندسی.
در ترکیب بندی یک فضا شکل اشیـا عامل تعیینکنندهای است. طراحان داخلی به کمک این عامل میتوانند ترکیبات بصری گوناگونی پدید آورند.
۶) رنگ را در هم بیامیز:
در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانستهاند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا مییابد. رنگ در طراحی داخلی مولتی کالر احساس آدمی را تحتتاثیر قرار داده و روی فرم تأکید میکند، ضمن آنکه
رنگ، حس مقیاس را هم موجب میشود. کاربرد رنگ هم، از یک فضای داخلی به فضای دیگر فرق میکند و در کاربرد رنگ، توجه به خصلتهای روانی آدمیان ضرورت تام دارد.
۷) حجم را بشناس:
حجم عنصر مهم طراحی داخلی است. در معماری سنتی ایران، شاهد فضاهای رنگ آمیزی ساختمان پر و خالی احجام معماری هستیم. مقرنسها و گوشوارهها خود بخشی از احجام خالی هستند. در این معماری
مسائل حجمی اهمیت زیادی دارد. ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درک میکنیم. این لایه بیرونی در حقیقت همان حجم کلی بناست.
در دکوراسیون بیشتر افراد از رنگهای خنثی برای تزیین استفاده میکنند که گاهی انتخاب اشتباه رنگ باعث بی کیفیت شدن طراحی دکوراسیون میشود
دیوارهای خنثی مانند بوم نقاشی میمانند که میتوانید اطراف آن را با رنگها و وسایل دلخواه تزیین کنید.
رنگهای خنثی تصویر واضحی به جا میگذارند و هنگام نقاشی ساختمان فروش خانه طرفداران بیشتری دارند.
ترکیب آبی و خاکستری روشن
یکی از رنگهای خنثیای که میتوانید در خانه از آن استفاده کنید، ترکیب آبی و خاکستری روشن است.
این رنگ یادآور آسمان آبی است. میتوان آن را جزو رنگهای سرد خنثی به حساب آورد. در صورتی که سایر قسمتهای خانه به رنگ گرم باشد،
ممکن است با آن همخوانی مولتی کالر نداشته باشد. اما به کار بردن بسیاری از رنگهای تند به آن میآید و با آن جلوه میکند.
خانه خود را با این رنگ و رنگهای تند نارنجی و قرمز در قالب وسایلی چون قابعکس، گلدان و کوسنهای مختلف پرجلوه و غنی نشان دهند.
برای الصاق کاغذ اطراف درها و پنجره ها، سعی نکنید قبل از برش رول را باز کنید. کاغذ را در محل قرارداده و با استفاده از برش های کوچک مورب بوسیلۀ کاترتیز خود آن را صاف کنید
سپس کاغذ اضافی را برش دهید. هنگامی که قسمت عمده آن برداشته رنگ نما شد، امتداد لبه هار ا تمیز کنید.همیشه با دقت کارکنید و از یک مولتی کالر کاتر خیلی برنده و تیز استفاده کنید زیرا کاغذ
مرطوب می تواندبراحتی مرتجع شده و پاره شود. به آهستگی و از روی اسلوب صحیح پیش بروید، گاهی به عقب برگردید تا مطمئن شوید که الگوهاهنوز تنظیم هستند.
کار انجام شد. اگر از دیوار پوشها به طور صحیح مراقبت کنید، مدت پتینه زمان طولانی تری حفظ می شوند.