بازسازی ساختمان

اپوکسی چیست؟

اگر بخواهیم از اصطلاحات شیمیایی و علمی صرف نظر کنیم، می­توانیم اپوکسی را یک ماده شیمیایی بنامیم که در ساخت رنگ، کفپوش و چسب­ها نقش مهمی دارند. البته بیشترین کابرد اپوکسی در رنگ و کفپوش است. اپوکسی چسبندگی منحصر به فرد، دوام، مقاومت و قابلیت فوق العاده­ای دارند، که سبب شده از آن در صنعت ساختمان سازی استفاده شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با رنگ های اپوکسی و همچنین کفپوش اپوکسی آشنا کنیم.

همه چیز درباره اپوکسی

اپوکسی چه کاربردهایی دارد؟

  • مناسب برای کف پارکینگ، فرودگاه و کارخانه ها
  • جایگزین سرامیک
  • قیرهای اصلاح شده توسط پولی پوکساید
  • قابل استفاده بر روی ستون، راهروها و راه پله

انواع رنگ های اپوکسی

این رنگ­ها با ساختار پلی آمین و پلی آمید ساخته شده و دارای ویژگی­های بارزی مانند قدرت بالای چسبندگی، ضربه پذیری مناسب، ضدخش و ضد خط خوردگی خواهند بود. رنگ­های اپوکسی برای دیوارها، استخر و بر روی چوب کاربرد دارد. رنگ­های اپوکسی متفاوت و متنوع هستند. برخی از آنها عبارتند از پلی اورتان، پرایمر زینک، پرایمر کف، پرایمر اکسید آهن اپوکسی، رنگ رویه اپوکسی پلی آمید براق و خیلی­های دیگر که می­توان بنا به سلیقه از آنها برای مزین کردن فضا استفاده کرد.

رنگ­های اپوکسی قابل اجرا بر روی تمام سطوح هستند. حتی در برخی کارخانه ها که با مواد شیمیایی و اسیدی بسیاری سر و کار دارند، استفاده از رنگ­های اپوکسی توصیه می­شود. زیرا در برابر مواد اسیدی هیچ آسیبی نخواهند دید. حتی می­توان از اپوکسی در مرحله آخر رنگ آمیزی به عنوان یک ضد خش قوی استفاده کرد. قیمت نقاشی با رنگهای اپـوکسی برای هر متر مربع با توجه به نوع کار بین ۱۵۰۰۰ هزار تومان الی  ۲۵۰۰۰ تومان است.

نکته مهم

در زمان اجرای رنگ­های اپوکسی، حتما باید از لوازم ایمنی و همچنین ماسک استفاده شود. زیرا در صورت تماس هر قسمت از بدن با اپوکسی، یا حتی بوی آن سبب بروز آلرژی به مرور زمان خواهد شد.

کفپوش­های محبوب اپوکسی

از دیگر کاربردهای اپوکسی ، کفپوش های اپوکسی است. با رنگ­های اپوکسی می­توان طرح­های جالب و متنوعی برای کف راهروها، پیاده رو، ورزشگاه ها، بیمارستان­ها و هر مکانی که مدنظر باشد ایجاد کرد. امروزه بسیاری کفپوش­های اپوکسی را نسل آینده برای کفپوش­ها می­شناسند و این خود به دلیل مزایا و کاربردهایی است که این کفپوش­ها دارند. شاید با خود بگویید چه چیزی باعث محبوبیت کفپوش­های اپوکسی شده؟ به عنوان مثال، می­توان کفپوش­های اپوکسی را به دو صورت نرم و سخت اجرا کرد. برای سالن­های ورزشی می­توان کفپوش اپوکسی نرم و برای کارخانه ها کفپوش اپوکسی سخت داشت.

کفپوش اپوکسی آنتی اسید

یکی دیگر از خانواده گسترده اپوکسی، کفپوش­های آنتی اسید است. این کفپوش­ها چه کاربردی دارند؟ یک کارخانه­ای را در نظر بگیرید که باید هر روز کف آن را با اسیدهای مخصوص شست و ضد عفونی کرد. به طور حتم، اگر برای کف این کارخانه ها از متریال و مواد معمولی استفاده شود، در مدت زمان کمی از کف کارخانه چیزی باقی نمی­ماند! چاره راه برای کف این قبیل کارخانه ها، استفاده از کفپوش اپوکسی آنتی اسید است، که ضد آن اسید در ترکیبات به کار گرفته می­شود.

کفپوش سه بعدی اپوکسی

این روزها همه به دنبال خلاقیت و متمایز کردن محیط خانه یا محل کار خود هستند. یکی از بخش­هایی که می­تواند بسیار جلب توجه کند، کف محیط است. از این رو خیلی از افراد به آن اهمیت می­دهند و به سمت سبک­هایی می­روند تا تغییر اساسی ایجاد شود. از آنجایی­که محبوبیت تکنولوژی سه بعدی روز به روز در حال افزایش است، خیلی از افراد طرفدار کف پوش­های سه بعدی اپوکسی برای محل کار یا منزل خود هستند. می­توان گفت این کفپوش­های خیلی­ها را جذب خود کرده است.

کفپوش اپوکسی سه بعدی

مراحل نصب کفپوش ­های سه بعدی اپوکسی

نصب و اجرای کفپوش­های اپوکسی سه بعدی، نیازمند تجربه زیادی است و اگر آن را به افراد مبتدی بسپارید، احتمال بروز مشکل در کار خواهد بود و متاسفانه دیگر کاری از دست شما ساخته نیست. بنابراین بهترین گزینه کمک گرفتن از نیروی کار حرفه­ای است. نصب کفپوش سه بعدی اپوکسی شامل مراحل زیر می­شود:

  • در ابتدا باید لوازم مورد نیاز را انتخاب کرد. سپس نوبت به آماده کردن سطح مورد نظر می­رسد. سطح اگر ناهمواری دارد، به کمک ابزارهای سنگ زنی الماس یا ابزارهای سنگزنی باید یکدست و کل کف بتنی شود.
  • بعد از زیرسازی و یکدست شدن کف، باید تمام سطح را از گرد و غبار پاک کرد و هیچ سنگریزه­ای باقی نماند.
  • میزان رطوبت کف یا سطح باید بررسی شود. اگر سطح رطوبتی باشد، کفپوش سه بعدی اپوکسی عمر کوتاهی بر روی آن خواهد داشت. بنابراین قبل از نصب باید حتما این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
  • بعد اطمینان از نداشتن رطوبت، ابتدا باید پرایمر اپوکسی به کل سطح به صورت یکدست اجرا شود.
  • طرح سه بعدی را باید با نهایت دقت و بنا به الگوی انتخاب شده نصب کرد.
  • مرحله بعد، از لایه های اپوکسی استفاده می­کنند که سبب شفافیت کفپوش می­شود. این لایه ها را باید با نهایت دقت و بدون گرد و غبار، مو اجرا کنند.
  • اجرای مرحله حفاظتی با پوشش بالا برای کفپوش

نصب کفپوش­های سه بعدی اپوکسی فرآیند پیچیده­ای است، که به طور معمول مدت زمان نصب آن سه تا هفت روز طول می­کشد. تعمیر و نگهداری این کفپوش­ها بسیار آسان بوده، کفپوش­های سه بعدی اپوکسی هیچ شکاف و درزی ندارد و از این رو، گرد و غبار  و همچنین مواد شیمیایی به آن نفوذ نمی­کند.

قیمت کفپوش سه بعدی اپوکسی

قیمت این کفپوش به پارامترهای مختلفی مانند متراژ پروژه، موقعیت، پیچیدگی و همچنین موادی که برای کفپوش استفاده شده بستگی دارد. به طور حتم مواد درجه یک گرانتر از دیگر مواد است و سبب متغییر شدن قیمت می­شود. قیمت کفپوش سه بعدی اپوکسی معمولا قیمتی مابین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هر متر مربع در بازار دارد.

 

استحکام بالای اپوکسی

اپوکسی غیر قابل نفوذ و همچنین بسیار در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. بنابراین می­تواند گزینه مناسبی برای کارخانه ها و همچنین بیمارستان­ها باشد. یکی دیگر از ویژگی­های بارز این کف پوش مقاومت بالای آن در برابر آتش سوزی خواهد بود. از این رو، در انبارها و همچنین مکان­هایی که باید کنترل آتش سوزی انجام گیرد، انتخابی مفید و بهینه است. استفاده از اپوکسی در محیط، علاوه بر اینکه جنبه ظاهری مطلوبی را فراهم آورده، کیفیت بالایی دارد. اگر کفپوش­های اپوکسی توسط یک متخصص و نیروی کاربلد به بهترین نحو نصب شود، تا چندین سال رنگ خود را حفظ کرده و تغییر رنگ نمی­دهند.

بررسی کوتاه
تاریخ نگارش
خلاصه بررسی
نصب و اجرای کفپوش­های اپوکسی سه بعدی، نیازمند تجربه زیادی است و اگر آن را به افراد مبتدی بسپارید، احتمال بروز مشکل در کار خواهد بود و متاسفانه دیگر کاری از دست شما ساخته نیست.
امتیاز
41star1star1star1stargray
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران
بازسازی ساختمان داتیک عمران http://www.xn----ymcababs5a6abjd1vpa61r.com