معمولاً پس از پایان تیغه چینی و اجرای خاک گچ می توان زیرسازی رنگ آمیزی ساختمان سقف کاذب را اجرا نمود. همچنین دقت شود که در محل های عبور کانال کولر آبی عملیات زیرسازی باید بعد از عملیات نصب کانال ها انجام شود و باید دقت شود که اجرای رابیتس بندی پس از اجرای کامل تاسیسات عبوری از سقف انجام شود و نیز اینکه اجرای سقف به تاسیسات اجرا شده آسیبی وارد ننماید
اجرای صحیح
رعایت فاصله آویزها و جوش قابل قبول و عدم دفرمه شدن با وارد آوردن وزن در نقاط مختلف – قبل از اجرای اندود
اجرای صحیح توری رابیتس و تعداد گره های لازم برای فیکس نمودن آن – قبل از اجرای اندود
اجرای صحیح تراز سطوح مختلف و اختلاف ترازها – قبل از اجرای اندود
کنترل پرت گچ هنگام اجرای سفید کاری
یکنواخت بودن امتدادها و هندسی بودن طرحها و صحیح بودن قوسها
یکنواخت بودن نور مخفیها و پیشانی آنها
فروکش نکردن گچ در تمامی سطوح و عدم مشاهده ترک
اجرای اشتباه
انتخاب اشتباه مجری اجرای سقف کاذب یا به اصطلاح رابیتسبند که موارد کیفی را رنگ آمیزی ساختمان رعایت نکند ممکن است موجب بروز موارد ذیل گردد
اجرای تراز ناصحیح در مقاطعی که پس از سفیدکاری به شدت به چشم آمده و ارتفاع دیوارهای محیطی در هر قسمت با قسمت دیگر اختلاف دارند یا شکلهای طرح سقف در هر قسمت یک ارتفاع متفاوت از قسمت دیگر دارد. شیب درسقف قابل مشاهده است
عدم اجرای صحیح جوشکاری و استفاده از نبشی میلگرد نامناسب، عدم استحکام سقف را در پی دارد و ممکن است سقف افت کرده و یا لرزش داشته باشد. بروز ترکهای مختلف در سقفها، قوس گرفتن سقف نسبت به افق، کنده شدن گچها از سقف ممکن است بوجود آید
عدم بستن صحیح رابیتس به میلگردهای فرعی نیز موارد بند ۲ را بوجود می آورد. صحیح رنگ آمیزی ساختمان نبستن توری به میلگردها و اورلبهای غیر اصولی که رابیتس نادرست روی هم رفته است میتواند ضخامت گچ مصرفیرابالا برده و متریال اضافه مصرف گردد
انتخاب نادرست توری نیز مواردی بند ۲ را بوجود می آورد
انتخاب نادرست مجری گچ سفید، پرت زیاد مصالح، نادرست اجرا کردن ترازها، فروکش کردن گچها، پیچش طرح ها و قطعات هندسی، نامنظم اجراشدن مقاطع منظم هندسی، عدم اجرای صحیح اختلاف سطح ها، عدم اجرای صحیح و صاف نبودن پشت نور مخفی ها، عدم رعایت امتداد اختلاف سطح ها
یک گچبر هرکاری که بشود با گچ کرد را انجام میدهد. او ابتدا گچ را به صورت مایع درست میکند. محلول گچ و آب پس از مدتی، اضافهٔ حجم پیدا کرده و شروع به سفت شدن میکند تا به جایی که تبدیل به جامد میشود. قبل از انجماد، به خمیری انعطافپذیر تبدیل میشود که صورت و اسکلت اثر هنری در آن زمان ودر آن حالت گچ، به دست گچبرصورت میپذیرد. پس از اسکلت بندی گچ به دست هنرمند گچبر، گچ در همان حالت سفت میشود و گچبر شروع به پرداخت آن میکند و پستی و بلندیها وریزه کاریهای آن را با ابزار خاص خود و با استفاده از ذوق وسلیقهٔ خود انجام میدهد. این عمل ممکن است در هر جا و در هر سطح و مکانی باشد.
هنر را نمیتوان محدود کرد. هنرمند هیچگاه از کار خود خسته نمیشود. ، چون کار او تکرار ندارد. هنر گچبری نیز متنوّع است و محدود به چند شاخه نمیشود. گچبر هر روز و هر لحظه یک شیوه به کارش اضافه میکند. بطور کلی گچبریهای انجام شده را میشود به سه دسته تقسیم کرد:
الف) طرحهای زمینه و سطوح. یک سطح را به طور کلی و یا تکهتکه بر روی نظمی خاص زیر پوشش طرحی قرار میدهند. مثل: سقف، دیوار، در و یا قابی گچی که بر روی دیوار ساخته میشود.
ب) طرحهای حاشیه. یک مسیر را به طور متدد و و یا تکهتکه بر روی نظمی خاص زیر پوشش طرحی به هم پیوسته و سِری قرار میدهند مثل: کِنارهٔ سقف، کنارههای راه پله و راهرو و یا هر جای دیگر که در گوشه و کنار ما باشد.
ج) طرحهای تک و خاص که فقط در جایی خاص به صورت واحد درست میشود و هر جایی میتواند قرار بگیرد مانند: سَرستون، سَر قاب، دور قلاب، شومینه، سَردر و …. این گونه گچبریها را میتوان به طور جداگانه نیز درست کرد.
این سه دسته، شاخههای اصلی یک کار گچبری است. در کارهای زمینه، طرحهایی مثل گِره، تَذهیب،مُقرنس و انواع و اقسام طرحها و نقشهای کشورهای مختلف را میتوان جا داد. میتوان یک زمینه را پُر کرد از گلهای رُز، مریم، میخک و … در کارهای حاشیه، طرحهایی مثل گِره، تذهیب، چَنگ و چُدن، مُقرنس و انواع طرحها و نقشهای کشورهایی مثل: یونان، فرانسه، مصر و … را میتوان کار کرد. میتوان حاشیهای رنگ آمیزی ساختمان را با مُقرنس پوشاند. میتوان در یک مسیر مُمتدد، یک شاخهٔ درخت انگور را گچبری کرد. ، که انگورها ی آن در طول مسیر به صورت سه بُعدی از شاخه آویزانند. میتوان در یک مسیر اَشعار، آیات و جملات زیبای اَدبی را با گچ به صورت بَرجسته درآورد.